Juleboller a’la Lagkagehuset

Juleboller a'la LagkagehusetDenne opskrift var en af de første opskrifter på Den glade kagekone’s blog. Det er en rigtig dejlig opskrift på juleboller, men sidenhen har jeg eksperimenteret og udviklet mere på opskriften, så den nu ligner Lagkagehuset’s juleboller meget mere. Jeg synes, selv de er rigtig gode. Og så er de ovenikøbet lettere at lave og har færre ingredienser. Find en opdateret opskrift ved at klikke her!

Her i december måned smagte jeg Juleboller fra Lagkagehuset. Jeg synes, de var umådeligt lækre bl.a. fordi de ikke havde sukat i. Jeg kan ikke udstå sukat! Istedet tror jeg der var reven appelsinskal i. De havde i hvert fald en dejlig smag af kardemomme og appelsin. Så jeg tog straks hjem og eksperimenterede. Her kommer opskriften på mine Juleboller a’la Lagkagehuset:

  • 50 g gær
  • 3 dl kærnemælk
  • 50 g smeltet smør
  • 1 æg
  • ½ tsk salt
  • 2 spsk honning
  • reven skal af ½ – 1 appelsin
  • 40 g tranebær
  • 40 g rosiner
  • 1 tsk kardemomme
  • ca 500 g hvedemel

Udrør gæren i lunken kærnemælk og tilsæt smør, æg og alle krydderier. Tilsæt melet lidt af gangen. Dejen skal være meget blød og let så pas på, at du ikke tilsætter for meget mel. Dejen skal hæve lunt og tildækket i 30-40 min. Slå dejen ned og form til ca 16 boller som efterhæver i ca 30 min på en bageplade. Pensl med æg og drys med perlesukker. Bagetid: ca 12-15 min midt i ovnen i en 220 grader varm ovn/varmluft 200 grader. Juleboller hæver Her ser du julebollerne, som er sat til hævning! I baggrunden er der en plade med Finsk brød. Jeg har altid gang i flere projekter af gangen. Jeg er meget inspireret af svenske opskrifter. Inspirationen kommer fra min mor der var svensker og en meget dygtig husmor! Hun havde altid noget i kagedåserne. Tænk, hvis nabokonerne kiggede forbi – så skulle hun jo have noget at bagværk at byde på. Kaffe var ikke en selvstændig drik i mit barndomshjem! En tradition jeg gerne efterlever i dag i mit eget hjem. Så derfor må mit næste blog indlæg uundgåligt handle om svenske småkager, som min mor lavede dem! God fornøjelse med julebollerne!

 
2 thoughts on “Juleboller a’la Lagkagehuset

  1. Pingback: Mine favoritter i anledning af bloggens 2 års fødselsdag. | Den glade kagekone

  2. Pingback: Christmas bun | My Daily Denmark

Skriv et svar

