Hvorfor købe færdiglavede cookies, når man så let som ingenting kan lave dem selv?

Havregryns cookies med tranebær

Når vi inviterer til børnefødselsdag i min yngstes datters klasse er det en hyggelig tradition, at man byder forældrene på en kop kaffe når de henter deres børn fra festen. Tit er det resterne fra fødselsdagskagen man byder på, men jeg tvivlede på, at der ville være noget tilovers af den fine kagekone. (Det er forresten ansigtet fra kagekonen den dag, der pryder min blog). Så jeg tænkte, at jeg bare ville købe nogle cookies eller lignende i supermarkedet som reserve. Men helt ærligt, så stod jeg der i Netto og læste om ingredienserne på en pakke færdiglavede havregryns-cookies med tranebær. Der var alle mulige tilsætningstoffer E- numre ditten datten og hvor svært kan det egentlig være lige at smække nogle havregryn-cookies sammen? Da jeg kom hjem søgte jeg på nettet efter opskrifter. Og jeg skal lige love for der kom mange hits frem! Alle bager åbenbart havregrynskager – Så må jeg også kunne finde ud af det! Jeg endte med denne opskrift, som er inspireret af alle de opskrifter jeg fandt på nettet den dag.

Havregryns-cookies med tranebær ca 30 stk:

  • 50 g grovvalsede havregryn
  • 85 g sukker
  • 85 hvedemel
  • 2 tsk vanillesukker
  • 75 g smør
  • 2 spsk lys sirup
  • 2 spsk fløde (af den ene eller anden slags)
  • 40 g  tørrede tranebær (eller rosiner)
 Bland gryn, sukker, mel, tørrede tranebær og vanillesukker.
 Smelt smør sirup og fløde i en lille gryde og kom det i melblandingen. Rør det sammen.
 Sæt med to teskeer dejen på bagepapir lagt på bagepladen.
 Tryk kagerne lidt flade – de flyder lidt, så sæt dem med pæn afstand.
Bagetid: 10-12 min ved 200 grader
Så næste gang du overvejer den nemme læsning, så giv disse cookies en chance. Du vil ikke blive skuffet! Hermed blev jeg også selv inspireret til nye blogindlæg i det nye år. Nemlig – Hvor svært kan det være? Ikke spor svært! Jeg vil fortælle dig om mine bedste og nemmeste kage- og cookiesopskrifter i den kommende tid. God fornøjelse med havregrynskagerne!

4 thoughts on “Hvorfor købe færdiglavede cookies, når man så let som ingenting kan lave dem selv?

  1. Jeg fulgte din opskrift – puttede en smule mindre sukker i, da jeg syntes de så søde nok ud, og erstattede tranebær med friske blåbær fra haven.
    De har meget svært ved at flyde ud i forhold til mange andre havregrynskager, så man skal huske at trykke dem flade inden de ryger i ovnen.😉
    – Det var en super god variation, som jeg godt kunne finde på at lave igen! Familien elskede dem også.
    Knus Malene, 16 år.

    Like

    • Hej Malene,
      Sjovt, at de ikke flyder ud for dig! Det plejer de at gøre for mig. Men pyt🙂 Variationen med friske bær lyder rigtig spændende. Tak for din hilsen! Altid glad for at høre om mine opskrifter duer til noget😉
      Mvh Ulrika

      Like

Skriv et svar

