Chokoladekage – Brownie style.

Denne chokoladekage var den første kage, jeg lærte at bage og havde succes med! Det er virkelig bare at smide det hele i en røreskål og røre det sammen og ind i ovnen 20. min ved 175 grader (alm. ovn) eller 150 grader (varmluft).  Billederne viser en kage, som jeg hurtigt rørte sammen.

Man kan få et lidt flottere resultat, hvis man har tid og tålmodighed til at vente 10 min mere før man kan sætte tænderne i kagen, hvis man rører æg og sukker sammen først til en let æggesnaps. Og først derefter kommer de tørre ingredienser ned i og bagefter det smeltede smør. Men det allervigtigste er ikke at bage kagen længere end 20 min!  Den skal virke ubagt. Hvis du bager den for længe bliver den hård som sten og uspiselig!

Hvis du bager din kage i en springform, så læg bagepapir i formen. Jeg bruger for det meste en alm. tærteform af porcelæn. Hæld dejen i formen au naturel og spæk den med hasselnødder, valnødder eller pecannødder. Man kan også presse hakket hvid, mørk eller lys chokolade ned i kagedejen- Eller en blandning af begge!

Chokoladekage-Browniestyle:

  • 100 g smeltet smør
  • 3 dl sukker
  • 2 æg
  • 1½ dl hvedemel
  • 5 spsk kakaopulver

Bagetid: 20 min ved 175 grader/150 grader

Så hvis du pludselig får uventede gæster i weekenden, så kan du hurtig lige røre denne chokoladekage sammen og byde på. Dine gæster vil blive imponerede over, at du så hurtig kan trylle en så flot kage ud af ovnen. Fik jeg fortalt, at den smager bedst lun og skal gerne spises samme dag!

I morgen får jeg en kaffegæst. Men jeg skal til prøve på en Nytårskoncert lige op til vores aftale. Enten må jeg tidligt op i morgen og bage eller jeg må brilliere endnu en gang i sidste øjeblik med denne chokoladekage. Hun har såmænd nok nydt den hundrede gange før hos mig.

Skal du have gæster? Hvad skal du bage?

God weekend! Kh Kagekonen

 

Skriv et svar

