Mysliboller

Mysliboller er er hit både til en kop eftermiddags the eller som det lille søde, men sunde indslag i ungernes madpakke. Jeg er også meget begejstret for denne opskrift, fordi jeg har en tendens til at få købt alle mulige mærkelige tørrede frugter, nødder og frø, som mange gange bare ligger i skabet og bliver for gamle. Du kan simpelthen putte lige hvad du har lyst til i de her boller. Denne her gang puttede jeg bl.a. jumbo-rosiner og tørrede tranebær i. Der er også kokosmel i dejen. Det giver en dejlig sød smag.

Mysliboller ca 16 stk:

  • 25 g gær
  • 4 dl lunkent vand
  • 1 spsk honning
  • 1 tsk groft salt
  • 1 dl havregryn
  • 1 dl kokosmel
  • 1 spsk sesamfrø
  • 1-2 spsk rosiner (evnt. jumbo-rosiner)
  • 5 tørrede abrikoser (skåret i småstykker) – eller dadler,figner eller 3 spsk tranebær eller lige hvad du har…
  • ca 5 dl hvedemel
  • æg til pensling
  • 25 g hasselnøddeflager eller hakkede mandler eller lige hvad du har…

Rør gæren ud i vandet og bland resten i. Hold lidt igen med melet, fordi havregryn optager gerne meget af væsken. Derfor kan du risikere at få meget tunge boller ud af det, hvis du ikke passer på. Dejen skal stadig føles let! Stil dejen til hævning 1 time. derefter kan du rulle ca 16 boller, som du pensler med æg og pynter med hakkede nødder. Efterhæver i ca 30 min. Bagetid: 225 grader alm ovn/200 grader varmluft i 12-15 min.

Jeg har rigtig travlt for tiden med Nytårskoncerter både med symfoniorkesteret men også med Alskvartetten, hvor jeg spiller sammen med mine veninder. Den 22. januar skal vi spille til Wienercafe se link http://www.sctmarie.dk/

Opskriften på den lovede æblekage, den får du i weekenden. Kig forbi lørdag!

2 thoughts on “Mysliboller

    • Tak! Broderiet har et familiemedlem broderet til mig på et meget flot klæde, som jeg bruger til at lægge over skålen, når jeg bager. Har også tit brugt det på et buffetbord til brød. Er så heldig at have en masse arvegods – alt fra fine porcelænstallerkner og fine hjemmevævede og broderede duge. Endelig har jeg en undskyldning for at få det ud af skabene!
      Tak fordi du kiggede forbi på min blog!
      Mvh Ul

      Like

Skriv et svar

