Crumble Bars with lingonberries.

Dagens store spørgsmål er: Hvad hedder tyttebær på engelsk? På svensk hedder de – lingon. Skriv gerne en kommentar til mig, hvis du ved det! ( Redigeret den 18 januar. Se kommentarfeltet.)

Jeg tror, svenskerne spiser lingonsylt til alt. Det er en del af hovedernæringen på niveau med knækbrød, kanelbullar og kødboller. Denne opskrift på har jeg fra min mors kage-bibel på svensk “Sju sorters kakor”. Den blev udgivet i 1945 af ICA i Sverige i forbindelse med en konkurrence de havde udskrevet, om de bedste kageopskrifter. Bogen er en klassiker og er Sveriges mest solgte bagebog med et 3,4 millioner solgte udgaver (i 2005!). Det siges, at det er den bagebog alle piger i Sverige får i konfirmationsgave.

Det er sjovt, at en god gammel opskrift på Lingonrutor nu er et internationalt hit med navnet Crumble Bars. Hvis du søger på Google, så ser det ud somom alle bager Crumble Bars for tiden. Det er da også en dejlig kage og meget nem desuden. Du kan bruge alle slags syltetøj eller marmelader eller frisk frugt. Prøv dig frem! Jeg har heller ikke denne gang fulgt opskriften slavisk. Jeg synes nemlig godt, at der kan være lidt mere crumble på toppen.

Når kagen er færdig kan du skære den ud i Bars eller lege med forskellige udstiksformer, ligesom jeg har gjort. Læg bagepapir i bradepanden. det gør det lettere at få kagen op af formen, når den er bagt! Taler af erfaring! Et godt tip er at krølle bagepapiret sammen. Bagefter er bagepapiret meget mere blødt og føjeligt at få ned i formen.

Crumble Bars med lingonsylt (bradepande på ca 20×30 cm):

  • 4½ dl hvedemel
  • 1½ dl sukker
  • 1 spsk bagepulver
  • 150 g smør
  • 1 æg
  • ca 2 dl tyttebærsyltetøj eller anden frugt
  • Crumble:
  • 1½ dl havregryn
  • 1 dl sukker
  • 1 dl hvedemel
  • 100 g smør
  • 1 tsk vanillesukker

Bagetid: 200 grader alm ovn/ 175 grader varmluft i ca 20 min

Bland hvedemel, sukker,og bagepulver i en skål og smuldr smørret heri. Tilsæt ægget og saml dejen. Tryk dejen ud i en bradepande (husk bagepapir). Fordel syltetøjet på dejen. Bland alle ingredienserne til Crumble sammen og fordel det over syltetøjet. Og så ind i ovnen med den.

Dette er mit bidrag til Månadens sötsak

6 thoughts on “Crumble Bars with lingonberries.

    • Ja, og jeg som troede Google translate var helt forkert på den! For en gangs skyld kunne man stole på den. Det må være de svenske nybyggere, som har døbt den lingonberries i USA. Sjovt! Jeg må straks ændre opskriften! Tak for hjælpen, søs’!
      Knus, ul

      Like

  1. Så fina hjärtan! Jag har bakat dessa tidigare, men inte tänkt på dem som crumble bars, vilket de förstås är!🙂

    Jag konfirmerade mig inte, men visst finns “Sju sorters kakor” bland mina bakböcker – i 4 olika upplagor. En riktig traditionell bakbibel! Det finns dessutom ett gäng tjejer som varje månad bakar något ur “Sju sorters kakor” och bloggar om det – kakjuntan.se – där är jag med.😉

    Like

    • Hej Jennie!
      Tak for din hilsen! Jeg bliver så glad, når der er nogen der skriver til mig!
      Jeg vil helt klart tjekke din blog! Elsker min gode gamle “Sju sorters..”
      Hvem ved? Måske var det de skandinaviske indvandrere der bragte lingonrutor med sig til USA, hvor de blev til Crumble bars?🙂
      Kh Ulrika

      Like

  2. Pingback: Gode”ta’ med kager” til skolen eller arbejdet når du har fødselsdag. | Den glade kagekone

Skriv et svar

