Ricotta tærte/Torta di ricotta med chokoladestykker

Det kan være svært at finde italienske kageopskrifter, synes jeg. Jeg kan ikke huske, hvor jeg har denne opskrift fra, men jeg har bagt den i årevis. Den er rigtig god som afslutning på en middag med italiensk tema. Enhver chokolade-elsker vil være henrykt for denne kage. Og sammen med en god stærk kop kaffe eller espresso smager den fantastisk! Så hvis du skal have gæster i weekenden, så vil jeg foreslå, at du laver denne tærte!

Ricotta tærte/Torta di ricotta med chokoladestykker 8 pers :

  • 160 g mel
  • 20 g kakaopulver
  • 60 g flormelis
  • 110 g koldt smør
  • (evnt den resterende æggeblomme fra pakken med past. æg)
  • Ricottafyld:
  • 250 g ricottaost
  • 40 g flormelis
  • korn fra 1 hel vanillestang
  • reven skal af 1 øko appelsin
  • 1 stort æg
  • 1 æggeblomme
  • 100 g grofthakket mørk chokolade
  • 30 g mandler

Bagetid: 180 grader alm ovn eller 160 grader varmluft i ca 25 min eller indtil fyldet er fast.

I denne opskrift er det nemmest at bruge en foodprocessor eller en køkkenmaskine for at samle tærtedejen hurtigt. Kom mel, kakao, flormelis i en foodprocessor eller i skålen til køkkenmaskinen og bland det . Tilsæt smør og kør ved høj hastighed indtil dejen samler sig. Hvis du har købt pasteuriserede æg kommer de tit i en pakke med 2 æggeblommer i hver lille portion. Du kan bruge den ene i tærtedejen og den anden i ricottafyldet. Det er ikke strengt nødvendigt, men det gør dejen lettere at arbejde med. Pak dejen ind og læg den i køleskabet i ca 20 min. Udrul dejen mellem 2 stykker bagepapir til en cirkel på ca 27 cm i diameter og beklæd tærteformen (22 cm – helst en tærteform med løs bund) med dejen. Du skal ikke smøre formen først! Dejen kan være svær at arbejde med, så reparer eventuelle huller med rester og pres det godt sammen i formen. Afkøl tærtebunden imens du laver fyldet.

Pisk ricottaosten blød. Pisk derefter flormelis, appelsinskal og vanillekorn i. Pisk æggene i og tilsidst tilsætter du den grofthakkede chokolade. Hæld fyldet i tærtebunden og drys med mandlerne (grofthakkede eller i splinter). Bag tærten i ca 25 min og lad den afkøle i formen.

I weekenden skal min lille pige holde Barbie-kom-sammen. Hvad bager man til en sådan fest? Det må blive cupcakes med lyserød topping….Eller har du et godt forslag til mig? Det skal være piget,tøset og pink! Jeg skal nok fortælle jer, hvad det endte med. En ting er sikkert – De gider ikke have Ricotta tærte! Det er vist en voksen-kage, ikke sandt?

Ved du godt, at du kan kommentere på mine blogindlæg? Bare klik på kommentarer, og så kommer der en kommentar-formular frem. Jeg bliver meget glad for en hilsen og svarer også gerne på spørgsmål om alt mellem himmel og jord vedr. kager. Jeg vil også blive meget glad, hvis du deler mine opskrifter med vennerne. Det kan have betydning for min rating på google. Så hjælp mig til at findes på google, ved at dele fra min blog. Tak!

Ønsker dig en rigtig god weekend! Og husk at bage en kage! Kh Ulrika

One thought on “Ricotta tærte/Torta di ricotta med chokoladestykker

  1. Pingback: Mine egne chokolade-favoritter. | Den glade kagekone

Skriv et svar

