Hindbærsnitter

En af de kager jeg oftest har købt hos bageren er hindbærsnitte. Nu har jeg fundet ud af, at det faktisk er frygteligt nemt at bage hindbærsnitter selv! I min opskrift er der nemlig tilføjet mandelmel, og det giver lige den der ekstra sprødhed og smag til mørdejen. Mandelmel kan du nemt købe i Tyskland og til en rimelig pris. Herhjemme er det jo vanvittigt dyrt! Har nogen gange taget mig til hovedet, når jeg ser den lille pakke på 50 g mandelmel fra Dr. Oetker til 17 kr! I Tyskland i City har jeg købt 500g til 60 kr! Så kig efter mandelmel, næste gang du handler syd for grænsen. Selvfølgelig kan du også selv male/hakke mandlerne.

Hindbærsnitter:

  • 125 g koldt smør
  • 200 g hvedemel
  • 80 g sukker
  • 75 g mandler (Blendede, meget finthakkede eller mandelmel)
  • 1 æggeblomme
  • 1 god mængde hindbærmarmelade

Det er nemmest at lave denne opskrift i en køkkenmaskine. En anden dag skal jeg nok tage nogle billeder af min tro følgesvend – Min Kennwood. Den arbejder på højtryk i mit køkken. Jeg har arvet den fra min far og er imponeret over, at den stadig kører på snart 20’ende år!  Tilbage til opskriften:

Bland alle de tørre ingredienser til dejen i en skål og smuldr smørret deri. Ælt dejen sammen med æggeblommen. Hvis dejen er for tør, tilsætter du lidt vand. Lad dejen hvile ca ½ time i køleskabet. Del dejen i to portioner og rul dem ud i to lige store firkanter. Smør hindbærmarmelade på den ene firkant i et jævnt lag, men lad kanterne være fri. Læg den anden firkant ovenpå og tryk kanterne sammen, så hindbærmarmeladen ikke flyder ud under bagningen. Bag pladen i ovnen på 200 grader alm ovn i 15-18 min. Den er færdig, når den er fin lysebrun over det hele. Hvis kagen er hævet og bobler op, så læg en bradepande med noget tungt ovenpå i ca 5 min. På den måde får den en fin glat overflade, som du kan smøre glasur på. Rør en glasur sammen og smør den på kagen. Men husk kagen skal være helt kold inden du smører glasuren på! Når du har smurt glasuren på og evnt pyntet dem med farverigt krymmel (meget populært hos mine piger!), skærer du dem ud i små eller store firkanter. Du får det flotteste resultat, hvis du lader glasuren tørre og sætte sig først, inden du skærer snitterne ud. Men det kan jo være svært at vente. Jeg kunne ikke vente, og derfor kan du på mit billede se, at kanterne på hindbærsnitterne er flossede.

2 thoughts on “Hindbærsnitter

Skriv et svar

