Madeleines i massevis!

20130220-193614.jpg

Jeg skal jo bruge min nye fine Madeleine form, så jeg blev nødt til at bage Madeleine kager igen i dag. Min søde veninde fra studietiden var på besøg, og hun skulle forkæles med hjemmebag.  Så der var mange rigtig gode undskyldninger for at bage kage igen! Som en ekstra service kan jeg fortælle, at opskriften og kagen blev godkendt af veninden, som er en ægte connaisseur udi kager!

Idag prøvede jeg at bage dem uden bagepulver og med marcipan, og konstaterede at jeg ligeså godt kan spare på bagepulveret, når jeg bager Madeleines. De blev lige så fine, lette og luftige, som dem jeg bagte i søndags med bagepulver i. Denne variant med marcipan var lækker, men citron varianten bliver nok min favorit. Næste gang vil jeg prøve at skære ned på hvedemelet med 30 g og tilsætte mandelmel i stedet sammen med 20 g finthakkede mandler. Det vil nok give lidt ekstra smag og bid til kagen. En anden ide ville være at lægge frosne bær ned i dejen. Der er vel ingen ende på variationsmulighederne.

Madeleines med marcipan:

  • 100 g smør smeltet og afkølet
  • 20 g marcipan
  • 80 g sukker
  • 3 æg
  • 1 tsk vanillesukker eller ½ vanillestang
  • 100 g hvedemel

Skær marcipanen i småstykker og smuldr den i smørret med en gaffel. Rør sukker/marcipan massen sammen med æggene til en skummende luftig dej. Vend forsigtigt skiftevis mel/vanillesukker og smør i dejen. Bages på 200 grader i 8-10 min.

Skriv et svar

