Barbiekage og Vanillehjerter

Jeg ved ikke lige hvad der skete, men jeg gjorde det – Lavede en Barbiekage til min yngste datter’s Barbie-komsammen-legedag. Jeg er jo egentlig ikke den store fan af overpyntede kager af den slags med glasur, blomster, krymmel, icing og fondant. Så jeg havde virkelig udfordret mig selv. Jeg fandt den gamle isbombeform frem, fordi den ligner en stor krinoline. I den lavede jeg en stor sandkage med appelsinsmag. Kagen smagte virkelig godt! Jeg synes, det var vellykket med den lidt syrlige appelsinsmag, til den søde glasur kagen blev pyntet med. Min yngste datter fandt sin grimmeste kopi-Barbie frem og med en benamputation indtil knæet på det ene ben og en fuld benamputation af det andet, så passede den lige i længden til krinolinekjole-formen. For at undgå at skulle bruge fondant, fandt jeg en fin grøn muffinsform til at dække hullet omkring dukken og kagen. På den måde kunne jeg nu koncentrere mig om, at udsmykke krinolinen med en ordentlig gang grøn glasur. Da det var gjort, overtog min mand og ældste datter resten af designet. Det synes jeg, de var rigtig gode til – ikke sandt? Min ældste datter har lavet de fine marcipan roser!

Sandkage med appelsinsmag:

  • 300 g blødt smør
  • 300 g sukker
  • korn fra 1 vanillestang eller 2 tsk vanillesukker
  • 2 tsk reven appelsinskal
  • 2 spsk appelsinsaft
  • 2 tsk citronsaft
  • evnt en lille smule reven citronskal
  • 6 æg
  • 300 hvedmel

Det er vigtigt at smørret er blødt til denne opskrift! Pisk smør og sukker og vanille sammen til det er hvidt og meget let. Derefter rører du appelsin og citron skal og saft i. Pisk nu æggene i en for en og rør det godt sammen imellem hvert æg. Tilsidst sigter du melet i og vender eller folder det ind i dejen. Bag kagen på 180 grader alm ovn/varmluft 160 grader i ca 1 time eller indtil et træspyd kommer rent ud, når du stikker i nd i kagen.

Den grønne glasur er helt almindelig glasur af flormelis og kogende vand, men guirlanderne er lavet af flormelis og past. æggehvider.

Vanillehjerter er en helt almindelig bolledej, hvor jeg har tilsat 1 tsk kardemomme,1 tsk vanillesukker og 2 spsk sukker til dejen. Og så er de strøget med et æg og drysset med perlesukker inden jeg bagte dem.

Pigerne havde en rigtig dejlig eftermiddag med Barbie leg, frokost, Barbie-rundbold (en leg min datter har opfundet -Som er rundbold, hvor man bruger en grim Barbie som bat! Ellers gælder de samme regler som ved almindelig rundbold), Barbiefilm – Prinsessen og popstjernen og derefter Barbiekage og vanillehjerter med varm kakao og flødeskum. Til sidst var de udenfor og lege i vinterkulden. Uf! Det er virkeligt koldt udenfor! Jeg var selv lige ude en hurtig runde om kvarteret, for lige at få lidt luft. Man skulle gå hurtigt til for at holde varmen i dag. Så var glæden ved de smukke franske anemoner dobbelt så stor, da jeg kom hjem med røde kinder. En dejlig påmindelse om at våren er på vej!

Skriv et svar

