Koldthævede boller på slump.

Findes der noget bedre end søndag morgen med nybagte koldthævede boller til brunch? Jeg havde også lavet grapefrugt/appelsinsalat og pigernes favorit smoothie med vanilleyoghurt/banan/jordbær. Halvdelen af familien fik røræg med skinke og den anden halvdel fik blødkogt æg. Skønt med tid til at sidde over morgenmaden og hygge. Og er det ikke nogle smukke tulipaner? Jeg kan købe mig fattig i tulipaner for tiden. Tulipan er en af mine yndlingsblomster!

Koldthævede boller på slump:

  • 4 dl vand
  • 15 g gær
  • ca 1 spsk salt
  • et godt tryk på dåsen med flydende honning
  • en blandning af hvedemel, fuldkornshvedemel, durummel og havregryn.

Som skrevet – denne opskrift er på slump! Undtagen vandmængden og saltet. Jeg rører dejen på min (elskede) Kennwood og hælder mel i indtil den lige slipper skålen, men stadig er klistret. Du skal have mest af hvedemelet og mindst af havregrynene. Prøv dig frem! Det er sjovt at eksperimentere med. De bliver aldrig ens. Stil skålen i køleskabet henover natten eller i mindst 8 timer. Imens ovnen varmer op til Varmluftovn 225 grader lægger du klatter af dejen på bagepladen. Stryg bollerne med vand og drys med birkes. Når ovnen er varm bages de i 8-12 min. Hold øje med dem! Når man bager dem ved høj varme i kort tid får de en lækker sprød skorpe, men er stadig lækre bløde indeni. Held og lykke med bollerne!

Idag skal vi til fastelavn i min yngste datters klasse. Forældre skal også klædes ud! Noget min mand er stærkt utilfreds med! Jeg vil ikke sige, at jeg er begejstret, men hvad gør man ikke for sine børn? Overvejer Goth/Dracula udklædning…..

God søndag derude!

Skriv et svar

