Citronmuffins med marengs / Lemon Meringue Cupcakes

Hvis du også lavede Lemon curd sidste weekend, så har du måske stadig en masse Lemon curd, som du skal have brugt inden det er for sent? Det har jeg nemlig, selvom jeg både har budt på det og givet små glas med Lemon curd væk til venner og veninder. Hvis du ikke selv har været i gang med at lave Lemon curd, kan du selvfølgelig købe et glas færdiglavet! Ellers kan du finde opskriften til Lemon curd her!
Du har nok regnet ud, at jeg elsker citronkager og alt andet med citronsmag. Min yndlingskage over dem alle er Lemon Meringue Pie, som er en sød tærtebund fyldt med bagt citroncreme/Lemon curd med en masse marengs ovenpå. Det er en lækker kage med syrlig citronsmag samtidig med masser af blød flødebolle-agtig marengs ovenpå! Men den tager lang tid at bage og er en stor udfordring, selv for mig. I stedet snyder jeg mig til smagen og bager Lemon Meringue Cupcakes, som er vanille muffins med en klat Lemon curd i og toppet med blød marengs. Det er næsten ligeså godt! Inden længe skal jeg nok vise dig billeder fra min tur til Paris, hvor jeg fik en fantastisk og kæmpestort stykke Lemon Meringue pie på en hyggelig cafe der hedder Le Loir dans la Théière. Men først ….

    • Citronmuffins med marengs / Lemon Meringue Cupcakes
    • 100 g blødt smør
    • 100 g sukker
    • korn fra 1 vanillestang
    • 2 æg
    • 100 g hvedemel
    • 11/2 tsk bagepulver
    • reven skal fra 1 citron
    • Lemon curd
    • marengs:
    • 2 past. æggehvider
    • 100 g sukker

Pisk smør,sukker og vanillekorn hvidt og skummende. Tilsæt citronskallen. Pisk æggene i en af gangen og rør godt ind i mellem. Bland hvedemel og bagepulver og si det det ned i æggemassen. Vend det hele forsigtigt sammen. Hæld dejen op i mufffinsforme og put en klat – ca 1 tsk Lemon Curd på toppen af hver muffins. Bag dem på 180 grader varmluftovn i ca 12-15 min. Imens kagerne bager pisker du æggehviderne. Når det danner små toppe efter piskeriset, hælder du sukkeret i og pisker til marengsen er skinnende og tyk. Når muffinsene er bagt tager du dem ud af ovnen og sprøjter marengsmassen på. Skru op for ovnen til 250 og sæt muffinsene tilbage i ovnen. Vogt over dem hele tiden! Marengsen skal kun lige brunes lidt. Det tager ca 3 min.

Denne muffins opskrift er samtidig mit bidrag til Månadens sötsak

 

9 thoughts on “Citronmuffins med marengs / Lemon Meringue Cupcakes

  1. Hej Ulrikka

    Hvor ser de bare indbydende ud! Jeg har selv lyst til at gå amok i citroner – genialt weekendprojekt, jeg vil også have lemoncurd muffins!

    Bh
    Sofie

    Like

  2. Pingback: Citronkage med blå birkes og marcipan. | Den glade kagekone

  3. Pingback: Muffins i mängder | Söta saker

  4. Pingback: Fastelavnsboller og citronmuffins i anledning af vinterferien. | Den glade kagekone

    • Hej Olivia!
      Det tror jeg godt du kan, men de smager altid bedst samme dag. Evnt. kan du lave marengsen samme dag, som du skal servere dem.
      Kh Ulrika

      Like

Skriv et svar

