Kyskager til mine kære.

Kyskager er et vidunderligt navn! Man kommer til at tænke på noget romantisk og lyserødt, ikke sandt? Desværre var det ikke en særlig romantisk anledning der førte til, at jeg bagte kyskager. Tværtimod! Jeg ryddede nemlig op i køleskab og fryser, fordi vi har besluttet at holde spare-måned herhjemme hos os. Derfor måtte jeg i gang med at finde de skjulte skatte frem fra gemmerne i køleskab og fryser.
I fryseren fandt jeg 750 g blandede brombær og hindbær fra haven. De kom i en gryde og blev til en dejlig marmelade. I køleskabet fandt jeg 3 bægre med pasteuriserede æggehvider. Og så var det jo oplagt, at lave kyskager til mine søde piger og mand! Det plejer ellers at være min mands speciale at lave marengs, men nu ville jeg også prøve. Det gik rigtig godt indtil jeg skulle sprøjte kager ud til små fine toppe. Det kan jeg bare ikke! Mine lignede små hunde hømhøm’er! Heldigvis var husbonden hjemme. Han overtog og tryllede små fine lyserøde kyskager frem. Blomsterberg go home, siger jeg bare!

Kyskager:

  • 3 bægre med past. æggehvider (hvert bæger er 1,5 æggehvide)
  • 200 g sukker
  • 90 g flormelis
  • 1 spsk vanillesukker eller tilsvarende vanilleekstrakt
  • evnt. frugtfarve

Tænd ovnen på ca 120 grader varmluft. Pisk æggehviderne på hurtig hastighed indtil de begynder at danne toppe, som kan stå selv. Tilsæt sukkeret lidt af gangen og rør godt indimellem. Derefter halvdelen af flormelis og vanillesukkeret på sammen måde. Når marengsmassen ser hvid og blank ud, vender du resten af flormelis i sammen med evnt frugtfarve. Brug en sprøjtepose eller en  frysepose (klip et lille hul i hjørne) og sprøjt små fine toppe ud på ca 3 cm i diameter. Jeg orkede ikke at lave en masse små toppe, så halvdelen lavede jeg en rund marengsbund af.  Skru ovnvarmen ned til ca 80 grader og bag dem mindst i en time eller mere.

Marengs er utrolig nem at lave, men der alligevel nogle gode tips, som er værd at huske. Din røreskål skal være helt ren og ikke fedtet. Hvis du er i tvivl om den er ok, kan du tørre den af med sprit eller en sjat vodka. Og så skal du ikke lave marengs på en regnvejrsdag foran et åbent vindue. De tåler ikke fugt. Lad dem hellere stå for længe i ovnen end for lidt. Du kan evnt. lade dem stå i den slukkede ovn natten over. Opbevar dem i en meget lufttæt kagedåse, hvis de ikke spises med det samme! Her var de væk inden nul-komma-dut.

Uhm, jeg elsker marengs! De skal helst være knasende sprøde ved første bid, men gode seje som tyggegummi til sidst. Den marengsbund jeg lavede, blev til dessert om aftenen – smurt med den nylavede marmelade og toppet med vanilleis, piskefløde  og lyserødt kokoskrymmel. Det var ikke dårligt! Kalder du også marengs for kyskager?

3 thoughts on “Kyskager til mine kære.

  1. Hej Ul! Har setHej Ul! Har set på British Bakeoff (tv program) at man skal stikke tutten ned i marengsen og så trække op istedet for at bare trække op. Har ikke prøvet det selv men det skulle være tricket til at lave perfekte marengs 🙂

    Like

    • Nåe…okay, det prøver jeg næste gang! Tak for tippet! Eller så kan du jo selv prøve! Jeg er gerne mundskænk næste gang vi ses 🙂
      Knus, ul

      Like

  2. Pingback: Blå marengs er mega-sejt! | Den glade kagekone

Skriv et svar

