Kärleksmums og barndomsminder.

Da jeg var en lille pige på Troensevej 14, var det ikke tit vi fik lov til at komme med min mor i køkkenet. Hun var en meget dygtig kok, men ligesom jeg selv meget ærekær, når det kom til hendes mad og hjemmebag. Men nogen gange fik vi lov til at hjælpe med at bage kager eller boller, og op til jul bagte vi selvfølgelig Pepparkakor. Som enhver svensk husmor bagte hun de dejligste Kanelbullar. Det var et hit, når jeg havde fødselsdag og bød klassekammeraterne på Kanelbullar. De ville så gerne have opskriften på dem, men den ville min mor ikke ud med! Jeg kan huske at hun havde en sort notesbog med alfabetisk indeks, hvor hun skrev sine opskrifter ned i. Og tænk, efter hendes død kunne vi ikke finde den. Den var pist væk! Min søster og jeg plejer at spøge med, at hun tog notesbogen med i graven. En af de kager hun lærte mig at bage var den svenske klassiker “Kärleksmums”. Heldigvis stod den i ICA klassikeren “Sju Sorters Kakor”, og den kunne vi til alt held stadig finde i bogreolen. Så nu hvor det er påske, og du har fri sammen med dine børn, kan du lære dem at lave “Kärleksmums”! Og sig det ikke til nogen, men det er jo bare en helt almindelig nem chokoladekage som alle kan lide, men med et sødt navn.

Store børn kan sagtens bage denne kage selv. En super-god kage at medbringe til klassens-time eller hvis du selv har fødselsdag og vil byde kollegerne på kage. Jeg bager den altid i en lille bradepande på ca 20×30 cm med tilhørende låg. Børn skal ikke lade sig afskrække af, at der er kaffe i glasuren. Det kan man ikke smage i sidste ende, og det gør at glasuren ikke bare er hvinende sød!

OBS! I denne opskrift er måleangivelserne i dl mål i stedet for gram, som jeg plejer. Det gør man næsten altid Sverige. Lidt irriterende tradition, synes jeg. Men det fungerer jo også.

Kärleksmums:

  • 150 g smeltet smør
  • 3 æg
  • 2½ dl sukker
  • ½ dl solsikke- eller rapsolie
  • ½ dl mælk
  • 1 dl kakao
  • 3 dl hvedemel
  • 2 tsk bagepulver
  • Glasur
  • 75 g smør
  • 3/4 dl stærk kaffe
  • ½ dl kakao
  • 1 spsk vanillesukker
  • 4 dl flormelis
  • masser af kokosmel

Pisk æg og sukker hvidt og skummende. Tilsæt smør, olie og mælk. Sigt mel, kakao og bagepulver ned i dejen. Hæld det hele i en bradepande, som du har foret med bagepapir. Krøl bagepapiret sammen inden du lægger det i formen. Så er det mere føjeligt! Bagetid 25-30 min på 175 grader alm ovn eller 155 grader varmluft.

Når kagen er kølet helt af laver du glasuren. Smelt smørret i en gryde og tilføj resten af ingredienserne. Rør glasuren til den er glat og fin og smør den ud på kagen i et jævnt lag. Strø straks masser af kokosmel udover kagen. Opbevares på køl.

Hvis du har problemer med opskriften eller en kommentar, så smid en hilsen til mig! Kh Ulrika

8 thoughts on “Kärleksmums og barndomsminder.

  1. Pingback: Mine egne chokolade-favoritter. | Den glade kagekone

  2. Hej,
    Til hvor mange personer er Karleksmumskagen? Jeg tænker på at bage den til min søns børnefødselsdag på søndag.

    Kh. Birgitte

    Like

  3. Pingback: Gode”ta’ med kager” til skolen eller arbejdet når du har fødselsdag. | Den glade kagekone

Skriv et svar

