Hindbær-brombærmarmelade.

Sneen smelter langsomt derude i haven og jeg kan lige netop ane toppen af løgvæksterne tulipan, krokus og påskeliljerne. Læste i avisen forleden dag, at det har været den koldeste marts måned i 26 år! Men nu hvor foråret venter, så skal jeg også snart have klippet mine hindbær ned. Jeg elsker hindbær. Det er så skønt at have sine egne buske, og i sæsonen kan vi næsten hente friske bær hver dag. I efteråret fyldte jeg fryseren op med hindbær fra haven og brombær fra skovens. De blev bare smidt i en blandet pose i fryseren, og nu skal de bruges inden den nye sæson begynder! Og hvad er skønnere end at koge en hjemmelavet marmelade? Måske har du selv “guld” i fryseren, som du helt har glemt!

Hindbær- brombærmarmelade:

  • 750 g blandede frosne hindbær og brombær
  • ca 325 g sukker
  • 1 vanillestang
  • reven skal af en halv citron
  • evnt. 1-2 spsk rød Melatin

Smid bare det hele i en gryde og kog det op. Lad det koge i 10-15 min. Smag på marmeladen og tilsæt mere sukker efter behag. Tag gryden af varmen og tilsæt evnt. Rød Melatin. Hæld marmeladen på skoldede glas. Nyd den til brød, pandekager eller på en marengsbund med piskefløde og is. Se opskrift her på Marengsbund

2 thoughts on “Hindbær-brombærmarmelade.

  1. Pingback: Æble-kanel scones til en kop te på en blæsende efterårsdag. | Den glade kagekone

Skriv et svar

