Snur en søndags-blåbærbolle.

20130406-221540.jpg

Jeg har altid været meget glad for svenske bullar og har bagt dem mange, mange gange. Da jeg var barn, var min mors svenske kanelboller meget eksotiske, men i den sidste tid har jeg set kanelboller overalt på andre madbloggeres sider. Også Claus Meyer har også gjort kanelboller populære med hans opskrift på kanelsnurrer i sin bog om brød. En madblogger, som jeg følger, bagte for noget tid siden blåbærsboller inspireret af et besøg i Stockholm. Tænk, jeg har aldrig fået blåbærboller i Sverige. Den opskrift måtte jeg bare prøve! På billedet er det blåbærboller til venstre og kanelboller til højre.

Her finder du min opskrift på Svenske kanelboller. Opskriften på blåbærremonce fandt jeg på den fine blog Becauseitmatters.dk. Blåbærremoncen består af blåbærkompot, smør, marcipan og sukker. Der var meget blåbærremonce til 16 boller som opskriften siger, så jeg synes godt den kan strækkes til 20 boller.
Blåbærkompotten lavede jeg ud af 250 g blåbær, 70 g rørsukker og 1 tsk vanillesukker. Den skal koge godt ind. Jeg kogte den ca 20-30 min. Når du alligevel er i gang med at bage, så bag en dobbelt portion og lav evnt kanelboller af halvdelen. Bollerne egner sig fint til at fryses ned.

Hvis du er i tvivl om hvordan man snurrer en kanelbolle eller blåbærbolle så kig på denne lille film:



I weekenden besøger jeg mine svigerforældre og de har mange fine vintergækker i deres have. Du skal lige nyde et billede fra deres have og de fine vintergækker. Og tak til svigermor, for at jeg fik lov til at rode i hendes køkken!

20130406-225954.jpg

3 thoughts on “Snur en søndags-blåbærbolle.

    • Tak for inspirationen! Det var virkelig lækker kombination! Mere svensk kan det jo ikke blive 🙂 Det bliver bestemt ikke sidste gang jeg har bagt dem. 🙂

      Like

  1. Pingback: Kardemommeboller til en kardemommelover. | Den glade kagekone

Skriv et svar

