Rabarbercurd.

Det er så sjovt at sylte selv og da min søster fortalte, at hun havde set Rabarbercurd i London, var der ingen tvivl hos mig. Det skulle afprøves! Desværre var det ikke nogen kæmpe-succes. At sige, det ikke smagte godt vil være helt forkert. Men jeg synes ikke det smagte nok af rabarber. Det kan være, fordi det stadig er de første spæde og grønne rabarber jeg anvendte til opskriften. Kan forestille mig, at både farve og smag vil blive stærkere og mere markant, hvis jeg havde brugt jordbær-rabarber sorten. Noget måtte der gøres for smagen! Så jeg fandt en vanillestang frem og rev en lille bitte smule frisk ingefær og peppede curden op med. Det blev godt! (På billedet er det blevet tilsat curden til højre).

Rabarbercurd kan bruges på samme måde som Lemoncurd og marmelader til boller, scones, kiks og til at smøre på en Marengsbund, som du topper med bær.

RABARBERCURD:

  • 600 g rabarber skåret i grove stykker
  • 4 æg sammenpiskede
  • 200g smør skåret i småstykker
  • 4 tsp maizena
  • 175g sukker
  • Evnt. rød frugtfarve
  • vanillestang og/eller frisk ingefær

Put rabarberen i en blender og blend indtil det er blevet til saft. Hæld saften igennem en si og pres rabarbermassen godt med en ske, så du får al saften ud af den.
Lav et vandbad og bland alle ingredienser sammen. Og så rører og rører du indtil curden tykner og har den rette konsistens.
Min curd blev meget, meget bleg og gullig. Det lignede slet ikke noget der havde med rabarber at gøre. Så jeg valgte at tilsætte rød frugtfarve. Måske kunne jeg ovenikøbet have tilsat mere!?

I øjeblikket er interessen for min blog stadig stigende, og det er jeg selvfølgelig rigtig glad for! Men der er ikke mange, som skriver kommentarer eller en hilsen til mig. Det ville glæde mig rigtig meget, at få lidt mere feedback. Hvordan har du fundet min blog? Hvad synes du godt om? Hvad synes du mindre godt om? Har du prøvet nogen af mine opskrifter? Eller kunne du tænke dig at prøve nogle af mine opskrifter? Hvad synes du, om bloggens stil? Kh kagekonen

6 thoughts on “Rabarbercurd.

    • Hej Sofie,
      Nemlig en meget interessant opskrift, men som du kan læse blev jeg lidt skuffet. Vær opmærksom på hvilken rabarbersort du bruger. Mine var alt for grønne og sure uden særlig megen smag. Øv! Men som skrevet, så kan en vanillestang gøre meget😉 – eller ingefær!
      Jeg brugte resten af min curd på en rabarber meringue pie. Det blev godt! Billeder og opskrift følger..
      Mvh Ulrika

      Like

      • Hej Ulrika

        Ja det læste jeg godt, men jeg tror ligesom dig, at det nok er et modenhedsspørgsmål. Rabarberne skal nok have lidt mere varme. Til gengæld kan jeg forestille mig, hvor ualmindelig godt det potentielt kan smage🙂

        Rabarber meringue pie – det lyder skønt! God fornøjelse i køkkenet!

        Bh
        Sofie

        Like

  1. Ualmindelig god ide🙂 Du har givet mig inspiration til at ændre den amerikanske Black Forest Cake, som jeg ikke kan få det rigtige sorte kirsebærfyld til. Den består jo af chokolademousse og kirsebærfyld. Men jeg skal da klart prøve en “Pink Forest Cake” med chokolademousse og rabarbercurd. Tak tak😀

    Irene

    Like

Skriv et svar

