Rabarber Meringue Pie

Jeg lavede en ordentlig skålfuld Rabarbercurd den anden dag, og så stod det bare der i køleskabet. Ingen gad at spise det. Jeg var jo ærlig talt også lidt skuffet over smagen selv, fordi det smagte bare ikke nok af rabarber! Der stod jeg med en masse curd, som skulle spises eller anvendes inden weekenden var omme på grund af den korte holdbarhed. Med en ordentlig stang vanille og en smule frisk revet ingefær blev curden reddet fra, at ryge direkte i affaldsspanden. Et eller andet sted havde jeg vist set en opskrift på Rabarber Meringue Pie, og det kunne vel ikke være meget anderledes end klassikeren Lemon Meringue Pie –Verdens bedste kage

Sød mørdej:

250 gram hvedemel
125 gram smør
100 gram sukker
1 æg
1/2 tsk vanillesukker
nip salt.

Smid alle de tørre ingredienser i en køkkenmaskine eller skål og smuldr smørret i. Saml dejen hurtigt med ægget. Lad dejen hvile i ca 1/2 time i køleskabet. Rul den ud til en stor form eller 6-8 små portionstærter. Bag dem de først 10 min med et stykke bagepapir eller bagefolie som du fylder med bagesten eller bønner (jeg har en pose kikærter stående til samme formål! Det fungerer udemærket). Derefter fjerner du sten/bønner og bager til tærteskallen er gylden. Bages ved 180 grader alm ovn i ca 20 min. alt efter størrelsen på din form og hvordan din ovn varmer.

Så fylder du rabarbercurd i formen og bager den til den føles fast – kan simpelthen ikke huske hvor lang tid det tog. Så hold øje med den! Når de er færdige, kan du vælge at lade dem køle af et øjeblik, eller at stille dem på køl til du skal bruge dem ( i højest et døgn, vil jeg tro). Når det så passer så laver du marengs til toppen.

Marengs:
3 past. æggehvider
175g flormelis.

Pisk æggehviderne til de danner små toppe. Tilsæt flormelisen lidt af gangen.
Smør marengs ud på kagerne. Start altid med kanterne først og tilsidst en klat på midten . Bank gerne kagen let mod bordet, for at få marengsen til at slutte tæt til cremen. Bag dem igen i ca 15 min til de er gyldne og faste udenpå, men stadig bløde indeni. Og de skal være bløde indeni! Det er ikke en fejl i opskriften! Det er netop det, der er så godt!

På denne måde spiste min familie med glæde resten af Rabarbercurd’en

2 thoughts on “Rabarber Meringue Pie

  1. Pingback: Blåbærtærter med bagt hasselnøddecreme. | Den glade kagekone

  2. Pingback: Blåbærtærter med bagt hasselnøddecreme. | Den glade kagekone

Skriv et svar

