Banan og blåbær muffins.

..Eller bombastiske bananmuffins! De yndige små blå anemoner på billedet er en provokerende kontrast til de tunge muffins. Af en eller anden grund ligger bananerne altid og bliver brune og overmodne her hos os, og ingen gider at spise dem. Det er absurd, at jeg som egentlig ikke er særlig vild med banankager, ender med at bage lige netop banankager i uendelige variationer. Denne variation med blåbær fortjener en post på bloggen, fordi de smager bestemt ikke dårligt!  Det er skønt med kombinationen banan og blåbær, som gør denne opskrift på bananmuffins mindre søde.

Hver gang jeg bager dem ændrer jeg lidt på mel mængden, fordi de har en tendens til at flyde ud og blive til små paddehatte i ovnen. Kan ikke finde ud af om varmen på ovnen skal op, eller om der skal mere mel i. Denne gang tog jeg lidt mere mel i –  Men så synes jeg, de blev for tunge. Ja, det er ikke alt der lykkes, selv for en kagekone som mig! Måske kan du hjælpe mig? Hvad tror du mangler eller skal gøres anderledes?

Banan og blåbær muffins 12 alm str:

  • 5 dl hvedemel
  • 2½ dl sukker
  • 2 tsk bagepulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 stor banan (ca 200 g)
  • 1 dl mælk eller surmælksprodukt
  • 2 æg
  • 3/4 dl vegetabilsk olie (f.eks. rapsolie)
  • 2 dl friske eller frosne blåbær

Bland de tørre ingredienser i en skål. I en anden skål moser du bananerne og blander med de våde ingredienser. Tilsæt melblandningen og rør til det kun lige er blandet sammen. Hæld dejen op i muffinsforme og tryk blåbær ned i dejen. Hvis du bruger papir muffinsforme, så læg dem gerne op i en form. På den måde flyder de ikke så let ud. Bages ved 200 grader alm ovn ca 15-20 min.  Men tjek dem!

Skriv et svar

