Rabarber-jordbærmarmelade med ingefær og citron smager af sol og sommer.

Rabarber-jordbær marmelade med ingefær og citron smager af sol og sommer!
Igen i går kunne jeg høste 500 g rabarber i haven. Men nu varer det nok lidt tid, inden jeg kan høste igen. Læste et eller andet sted, at man aldrig skal høste mere en 2/3 af rabarberne hver gang. Min erfaring er, at jeg kan høste fra mine planter ca 3-5 gange i løbet af sommeren. Det er slet ikke nok! Jeg kunne sagtens bruge det dobbelte. F.eks. til min absolutte sommer favorit – rabarber-jordbærmarmelade med ingefær og citron.
Når du har smagt denne smukke røde marmelade, der vil give dig sol og sommer i dit sind, så vil du aldrig mere nøjes med den kedelige rabarber/jordbær fra supermarkedet. Marmeladen får altid sådan en smuk klar rød farve. Jeg tror, det er fordi der er både citronsaft og citronskal i. Citron og ingefær er nogle af mine yndlings ingredienser, og her gør de endnu engang lykke i kombination med de søde jordbær og de syrlig-søde rabarber.

RABARBER/JORDBÆRMARMELADE med ingefær og citron:

  • 500 g rabarber, skåret i små stykker
  • 500 g jordbær, halverede
  • 400 g sukker
  • 2 spsk citronsaft
  • 2-4 strimler citronskal
  • 10 g frisk ingefær finthakket
  • 1 tsk rød Melatin blandet med 2 tsk sukker

Kog rabarber og jordbær i 20 min på svag varme. Tilsæt sukker, citronsaft, citronskal og ingefær. Kog det i yderligere 10 min. Tag gryden fra varmen og hæld Melatin/sukker blandingen i imens du rører. Hæld straks på rengjorte glas.

Mange tror, at det er vildt besværligt og svært at lave sin egen marmelade og syltetøj. Men nej! Helt ærligt, det er simpelthen så utroligt nemt og det smager bare meget, meget bedre. Det mest besværlige når man laver marmelade er at rense al frugten. Lige i denne sammenhæng er det meget nemt, men jeg kan huske engang min mand og jeg gik i gang med at lave stikkelsbær marmelade. Det var frygteligt! Vi klippede, rensede og snittede stikkelsbær i timevis. Vi var også meget nyforelskede. Det hjalp nok en smule! Som jeg mindes den færdige stikkelsbær marmelade, var den fantastisk. Måske fordi den blev kogt med stor kærlighed bogstaveligt talt.
Vi har plantet stikkelsbær i vores have, men det er aldrig rigtig lykkedes os at høste fra den. Det kunne ellers være hyggeligt at koge stikkelsbærmarmelade sammen med min mand og vores tøser med bær fra vores egne buske. Jeg har også 2 solbærbuske, 1 rød ribsbusk, 1 hvid ribsbusk og en masse hindbær af sorten Autumn Bliss. Vi har haft jordbær i haven, men efter haven en sommer blev invaderet af dræbersnegle, opgav vi at dyrke jordbær. Vi havde ikke rigtig lyst til at spise jordbærrene. Jeg vil gerne have jordbær igen i haven, men så skal det være i et højbed. Så kan jeg sætte kobber-kanter på, og holde de forpulede dræbersnegle ude!

Hvis du vil prøve en anden opskrift med rabarber og ingefær, så tjek denne opskrift på Crumble pie.
Her er flere opskrifter med rabarber fra Den glade kagekone:
Rabarberkage med marengslåg
Rabarber-Ricotta muffins
Rabarber Meringue Pie
Kokos-rabarber lagkage

2 thoughts on “Rabarber-jordbærmarmelade med ingefær og citron smager af sol og sommer.

  1. Pingback: Afternoon tea med det hele – fingersandwiches, chokoladescones og Victoria Sponge cake med jordbær. | Den glade kagekone

  2. Pingback: Mine Guldkorn | Søndag og denne årstid

Skriv et svar

