Chokolademuffins og syrener – gaver fra mine døtre.

Forleden dag fik jeg skønne gaver af mine døtre! Min ældste datter lavede skønne og velsmagende chokolademuffins med Philadelphia/chokolade-topping, og den yngste lille pige kom med en kæmpe buket syrener til mig. De ved nok, hvad deres mor holder af. Jeg blev da helt rørt! Og det helt uden nogen anledning.

Okay, indrømmet – Jeg måtte træde til og hjælpe en smule med muffins’ene. Hun havde nok valgt en lige rigelig udfordrende opskrift på chokolademuffins. Faktisk lærte jeg også en masse, da jeg skulle hjælpe hende. For det første lærte vi, at hvid chokolade skal smeltes over meget svag varme! Det mislykkedes fuldstændigt for os, fordi vi smed hvid chokolade op i et for varmt vandbad. Det blev til noget underligt tørt noget, som ikke ville smelte. På nettet kunne jeg læse mig frem til, at hvid chokolade ikke må opvarmes til mere end ca 30-32 grader. Vigtig læring for min datter var, læs altid hele opskriften igennem inden du i går, forestil dig hele arbejdsgangen og brug ikke groft (koge)middelhavssalt i kager. Derudover fandt vi ud af, at vi (læs: jeg) ønsker os en rigtig tylle til at trylle med, når de flotte cupcakes skal pyntes. Men selvom vi manglede det, så blev de super-flotte, synes du ikke? Det var rigtig hyggeligt, at hjælpes ad med at bage muffins. Men sidst og ikke mindst var det smadder hyggeligt at få eftermiddagskaffe med lækre muffins til sammen med min mand og piger. På bordet pyntede den kæmpe store syren buket, og duftede fuldstændigt vildt af sommer.

Chokolademuffins med Philadelphia/chokolade topping ca 12 stk:

  • 3 dl kogende vand
  • 1½ dl kakao
  • 4½ dl brun farin
  • 2 dl smags neutral olie
  • 2 æg
  • 4½ dl mel
  • ½ tsk salt
  • 2½ tsk bagepulver
  • 100 g mørk chokolade
  • Topping:
  • 175 g Philadelphia flødeost (stuetempereret)
  • 1½ dl flormelis
  • 2 tsk vanillesukker
  • 100 g mørk chokolade

Bland det kogende vand og kakaoen og rør det glat. Pisk sukker og olie sammen og rør æggene i en af gangen . Pisk det skummende og let. Bland alle de tørre ingredienser sammen og rør det skiftevis med kakaovandet i æggeblandingen. Vend den hakkede chokolade i. Fyld dejen i muffinsforme. Bages på 180 grader i ca 20-25 min. Lad muffins’ene blive helt kolde, inden du pynter dem.

Pisk Philadelphiaen sammen flormelis og vanillesukker. Smelt chokoladen og stil den til afkøling. Når den er kølet nok af blandes den med flødeosten. Nu kan du pynte muffins’ene.

I og med at vi ikke havde den perfekte tylle til at sprøjte cremen ud på kagerne, brugte vi istedet en frysepose, som vi klippede hul i. Med den sprøjtede vi noget ud der lignede …. Jeg ved ikke hvad. Ikke så lækkert! Men vi reddede udseendet ved at trække tænderne på en gaffel rundt i toppingen. Det var smart!

One thought on “Chokolademuffins og syrener – gaver fra mine døtre.

  1. Pingback: Mine egne chokolade-favoritter. | Den glade kagekone

Skriv et svar

