Cheesecake-Brownie til madklubben.

Dette må nok være den mest syndige og mægtige kaloriebombe af en kage, jeg endnu har lagt på min blog! Det er en kage der kræver en god stor kop kaffe, fordi den både er fed og fuld af smag. Okay, det lyder ikke som en sællert. Men det er det! Den smager simpelhen bare vildt godt! Faktisk er det værste ved den, at du slet ikke kan stoppe, fordi den bare smager så godt. Det er en supergod dessertkage. Jeg serverede kagen i sidste weekend for vores madklub med gode venner. Inden serveringen dryssede jeg den med kakaopulver og anrettede med friske jordbær til. Det så rigtig smukt ud og jordbærrene gav kagen et frisk syrligt modspil. Vores madklub-venner var i hvert fald meget glade. Denne kage smager bedst dagen efter den er blevet bagt. Så den er rigtig smart at bruge til gæstebud, hvor du ikke vil stå og stresse i køkkenet når gæsterne er ankommet.

Cheesecake-Brownie:

125 g smør
100 g mørk chokolade
2 dl sukker
2 æg
2 dl mel
1 tsk vanillesukker
1 spsk kakaopulver
200 g flødeost
1 dl sukker
1 æggeblomme
1 tsk vanillesukker
50 g hvid chokolade

Smelt smør og chokolade over svag varme. Pisk æg og sukker luftigt og pisk den lune chokoladeblanding i. Bland mel, vanillesukker og kakao sammen og sigt det i chokolademassen. Rør det godt sammen. Hæld det i en Brownie-form på ca 20×25.
Smelt den hvide chokolade over svag varme. lad den køle lidt af. Pisk flødeost, sukker, æggeblomme og vanillesukker godt sammen og tilføj den hvide chokolade til allersidst.
Læg store klatter af ostemassen oven i browniedejen. Du kan evnt marmorere kagen ved at trække en kniv igennem kagen. Jeg kan godt lide, at de to deje ikke bliver alt for blandede. Det ser flottest ud, når de er tydeligt sort/hvide. Bag kagen ved 175 grader alm ovn i 35-40 min. Absolut ikke mere!
Lad kagen køle helt af . Dæk den til og sæt den i køleskabet. Kagen smager bedst, hvis den får lov til at hvile en dag i køleskab, inden den serveres. Pynt kagen med kakaopulver, som du sigter over, og server den gerne med friske jordbær eller anden frugt.

Vores madklub startede da min barselsorlov for min yngste datter sluttede for nu snart 8 år siden. I mødregruppen havde jeg fundet en en dejlig veninde, og vi besluttede os for at ses hver mandag til madklub. Det blev grobunden for et vigtigt venskab for vores familier, og da vores venner senere flyttede fra byen, aftalte vi at bevare madklubben. Der er 45 minutter imellem os – alt for langt! Men 1 gang om måneden ses vi stadig til hygge og madklub. På den måde kan vi stadig følge med i hinandens liv på nært hold. Dengang da vi startede på job efter barslen, var det en stor hjælp i hverdagen, at man hveranden uge kunne sætte sig til bords og få maden serveret. Bagefter kunne man rejse sig og “løbe fra oprydningen”. Den gang blev der ikke lavet kager til madklubben. Nej, det var hverdagsretter som boller i karry og pasta med kødsovs. Nu hvor børnene er blevet ældre, kan vi kræse mere om hinanden. Jeg kan varmt anbefale stressede småbørns familier at starte en madklub!

One thought on “Cheesecake-Brownie til madklubben.

  1. Pingback: Mine egne chokolade-favoritter. | Den glade kagekone

Skriv et svar

