Jordbærlagkage, kagekone og boller med dejlig chokolade til – Børnefødselsdag!


I weekenden holdt min yngste datter fødselsdag for sine veninder, Hun havde ønsket sig en klassisk fødselsdagsfest med kagebord og kakaomælk. Ingen fødselsdag uden en kagekone! Det er en opskrift, som mange har søgt efter på min blog uden held. Så her kommer den endelig.

Jeg laver altid min kagekone af en helt almindelig vandbakkelsesdej. Den er super nem at brede ud i alle slags former og figurer, alt efter om det skal være en kagekone, -mand eller -supermand eller feks et hjerte. Når vi har været mange til fødselsdag har jeg tit bare bagt 2 fulde bageplader med vandbakkelsesdej, som jeg derefter har tegnet en kagekone på. Kagekonens hoved og den øverste del af kjolen på den ene plade og resten af kjolen og fødderne på den anden plade. Igen er det kun din egen fantasi, der sætter grænser for modellen og pynten. Hvis du ikke vil pynte med slik, kan du pynte med frisk frugt skåret i småstykker og laver små rosetter af flødeskum. Det gjorde jeg, da pigerne var små og der var slik-forbud i børnehaven.

Kagekone:

  • 150 g smør
  • 3 dl vand
  • 2 tsk sukker
  • 150 g hvedemel
  • 4 æg

Bring smør, vand og sukker i kog. Brug et stort piskeris eller en elpisker og rør hurtig hvedemelen i . Pisk eller rør til dejen er glat og slipper gryden. Lad dejen køle lidt af ca 10-15 min. Her plejer jeg at hælde det over i skålen der hører til min køkkenmaskine, og lader den piske æggene i en af gangen. Pisk dejen grundigt mellem hvert æg. Nu kan du sprøjte dejen ud med en sprøjtepose på en bageplade eller bare smøre den ud i et mønster. Jeg tegner som regel en kagekone op med en blyant først på bagepapiret. Bages på 200 grader varmluft i 20-25 min. HUSK! du må ikke åbne ovnlugen før der er gået 20 min! Ellers falder vandbakkelsesdejen sammen! Når kagen er kølet helt af kan du pynte den med masser af glasur, slik, flødeskum eller frugt eller…..

Man er en heldig sommer-kartoffel, hvis man har fødselsdag i jordbærsæsonen og kan få jordbærlagkage til sin fødselsdag! Vi fandt nogle kæmpe jordbær til at pynte kagen med, der til og med smagte helt vidunderligt! Jeg bager altid mine lagkagebunde selv, men du kan selvfølge snyde og købe færdiglavede bunde. Jeg synes desværre, at dem man køber, tit er så frygtelig søde.

Lagkagebunde:

  • 4 æg
  • 125 g sukker
  • 1 vanillestang eller 1 spsk vanillesukker
  • 100 g mel
  • 1 tsk bagepulver
  • Smør til formen og sukker

Pisk æg og sukker sammen til det er hvidt og skummende. Det tager ca 10 min. sigt mel og bagepulver i og vend det forsigtigt sammen. Læg bagepapir i bunden af en springform, smør den med smør og drys med sukker. Dette gør, at kagen bedre slipper formen efter du har bagt den. Du kan skære 3 bunde ud af en kage. Bages ved 160 grader varmluft i ca 20 min.
Du kan også bage en bund af gangen. Tegn en cirkel på en bageplade og smør dejen ud i ca 1 cm tykt lag. Bages ved 160 grader i ca 8 min.
Hvis den færdige bund ikke vil slippe bagepapiret, kan du pensle papiret med koldt vand. Så skulle det gerne slippe.

Vanillecreme:

  • ½ vanillestang
  • 5 dl sødmælk
  • 5 æggeblommer
  • 25 g maizenamel
  • 50 g sukker

Smid det hele i en gryde og bring det i kog, imens du pisker. Lad det koge i 4 min. Du skal piske hele tiden. Hæld cremen over i en flad skål og drys med sukker. Sæt cremen til afkøling i køleskabet. Du kan evnt tilsætte en smule flødeskum, når den er afkølet. Jeg synes ikke, det er nødvendigt.
Nu skal kagen lægges sammen. Lagkagen bliver bedst, hvis den får lov til at stå og trække et døgn inden servering. Så lav den gerne dagen inden festen! På den nederste bund lagde jeg skiver af 1 banan og en masse jordbær skåret i skiver og ovenpå vanillecreme i et tykt lag. Næste bund på og masser af jordbær igen sammen med vanillecreme i massevis. Til slut en bund mere og så skal den ind i køleskabet og hvile. Næste dag pynter du med flødeskum ca 3 dl og friske jordbær!

Der var selvfølgelig også skønne kardemommeboller med tandsmør til kakaomælken, men den opskrift får du en anden dag. Æggehviderne der blev til overs fra vanillecremen, anvendte jeg til turkise og lyserøde kyskager. De var et hit hos småpigerne! Du kan finde opskriften på kyskager her: Kyskager

5 thoughts on “Jordbærlagkage, kagekone og boller med dejlig chokolade til – Børnefødselsdag!

    • Tak! De virkede også meget glade og tilfredse 🙂
      Held og lykke med de kommende rosenarrangementer. Vi kan desværre ikke deltage i år. God (rosen-)sommer!
      Mvh Ulrika

      Like

    • Hej Sofie,
      Ih, tak…jeg rødmer helt! Det er dejligt, når børnefødselsdagen er vellykket og fødselsdagsbarnet er glad og tilfreds. Så føles det hele som en leg 🙂
      God sommer! Mvh Ulrika

      Like

  1. Pingback: Marengs-roulade med hvide ribs og lagkage med blåbær og nektariner til far. | Den glade kagekone

Skriv et svar

