Constance Spry og Aloha – Dagens roser.

Der er roser, som man bare må eje, og “Constance Spry” fra Austin er en af dem! Den blomstrer desværre kun en gang om året, men når den blomstrer er det med så overdådige store, smukke og runde velduftende roser, at man straks tilgiver den dens manglende evne til at remontere. Det var en af de første roser, jeg købte til min have og jeg elsker den! Den kan blive en meget stor klatrerose, og vi har allerede klippet den meget ned. Men måske vil jeg alligevel overveje at udvide dens vokseareal endnu mere. Det er jo bare at sætte flere meter stålwire op. “Bare og Bare…” kan jeg høre min mand sige.

“Constance Spry” den første rose, som David Austin havde held med at fremavle. Han kalder det selv begynderheld, da han i 1950’erne blandede frø fra Floribunda rosen “Dainty Maid” og og Gallica-rosen “Belle Isis” og endte med resultatet “Constance Spry”. Austin beskriver selv sin overraskelse på denne vis:” ..Den bedste plante var slet ikke , hvad jeg havde regnet med. Det var en stor udspredt busk med gigantiske skålformede gammelrose-blomster med en glødende klar lyserød farve. Alle dele af busken havde de rigtige proportioner. Blomsterne var så elegante og raffinerede, at det har været svært at forbedre dem i de år der er gået.” (Citat fra bogen: De engelske roser af David Austin). Austin beskriver selv rosens duft som stærk myrra-duft, og der findes heller ikke noget mere skønt end en stor buket “Constance Spry” på bordet, så man rigtig kan nyde duften sprede sig i stuerne.

Jeg blander ofte en buket med blomster fra “Constance Spry” og fra klatrerosen “Aloha”. De har sammen gigantiske rosenhoveder, men “Aloha” har en helt anden form og en dybere pink farve. “Aloha” kan få blomster med en diameter helt op til 12 cm! Den har også sin hovedblomstring lige nu, men står alligevel aldrig helt uden blomster resten af sommeren og langt ind i efteråret. Det er tit en af de sidste roser jeg kan plukke i november! Og måske netop derfor skal du prioritere en plads til “Aloha” i din have. Den kan også dyrkes som buskrose, men så skal den have en smule hjælp med opbinding eller støtte af en eller anden slags.

Det begynder at blive en smule træls med al den regn! Rosen-planterne er glade for regn, men det er deres blomster ikke. Især ikke den slags roser, som jeg dyrker, der har store blomster som kan fyldes med vand. Så står de bare der og rådner, og bliver brune. Øv! Jeg vil have noget solskin nu! Eller i det mindste bare tørvejr. Lige nu styrter det bare ned!!

2 thoughts on “Constance Spry og Aloha – Dagens roser.

  1. Hej Ulrika.
    Skønne billeder af to pragtfulde roser. Også 2 af mine yndlinge. Vi har “Constance Spry” stående frit i haven med lidt støtte. De sidste par år har den dannet udløbere, så vi har nu to, der blomstrer smukt. Den næste skal have en plads ved huset ligesom din har.
    “Aloha” står op ad vestmuren på terrassen, beskyttet for nordvestenvind og har glædet os nu i mange år med sine smukke blomster, dejlige duft og dens utroligt vedvarende blomstring. Det er to absolut anbefalelsesværdige roser.
    Roserne passer iøvrigt godt til din rabarberkage med marengslåg, både hvad smag og udseende angår. Har planer om at bage den til caféen hos Lars Bengtson på Rosens Dag. Kom og smag!
    Venlig hilsen
    Annelene

    Like

    • Hej Annelene!
      Desværre er jeg forhindret i at deltage i alle rosenarrangementerne i år. Men held og lykke med dem og fortæl endelig hvor du har fundet opskriften på kagen 😉

      Like

Skriv et svar

