Cookies og grahamskiks i sommervarmen.

Det er svært, at føle sig inspireret til at bage i denne hede. bare tanken om at stå inde i køkkenet med ovnen på, kan få sveden til at springe frem på panden. Men tricket er at stå tidligt op, fandt jeg ud af forleden dag. Jeg var slet ikke til at stoppe igen, da jeg først havde taget hul på posen med brun farin. Først lavede jeg stikkelsbærsyltetøj med brun farin og så bagte jeg en masse cookies og grahamskiks.

Jeg havde i ferien købt et engelsk blad der hedder “Baking Heaven”, hvor jeg fandt en dejlig opskrift på Peanutbutter Cookies og en på Cookies med tranebær og ingefær, og de skulle afprøves! Jeg synes, Peanutbutter småkager blev rigtig gode, men desværre sparede jeg på tranebærrene i de andre cookies. Og det skulle jeg ikke have gjort. De kunne sagtens bære de 150 g tranebær, som opskriften foreskrev. Jeg manglede også pekannødder, så i stedet brugte jeg mandler. det blev vist udemærket, men jeg kan forestille mig at valnødder eller pekannødder er bedre.Prøv dig frem med mere eller mindre af tranebær og nødder, og tag måske 1 hel teske ingefær?

Peanutbutter Cookies 20 stk:

  • 100 g blødt smør
  • 100 g sukker
  • 100 g peanutbutter med crunch
  • 4 spsk lys sirup
  • 1 spsk mælk
  • 200 g hvedemel
  • ½ tsk bikarbonat

Rør det bløde smør godt sammen med sukker. Tilsæt peanutbutter, sirup og mælk. Pisk indtil det er cremet blødt og lysebrunt. Bland mel og bikarbonat sammen i en skål og tilsæt det til dejen. rør det godt sammen til en tyk dej. Tag dejen op af skålen og tryk dejen godt sammen til en stor kugle. Her plejer jeg så at veje dejen og i dette tilfælde dividere vægten med 20. På den måde ved jeg, hvad hver enkelt småkage skal veje. Derefter er det bare at tage en klump fra dejen, veje og trille til en lille kugle. Læg dejkuglen på en bageplade og tryk den lidt flad. Lav evnt. et mønster med en gaffel eller andet. Jeg brugte enden af et piskeris (se billede). Bages på 180 grader i alm ovn i 8-10 min. Kagerne skal virke bløde, når du tager dem ud af ovnen. Når de er kølet af, vil de være hårde udenpå, men bløde indeni.

Tranebær og ingefær cookies:

  • 175 g sukker
  • 75 g brun farin
  • 100 g blødt smør
  • 75 ml mælk
  • 1 stort æg
  • 175 g hvedemel
  • 1/2 tsk bagepulver
  • 1/2 tsk stødt ingefær
  • 1/4 tsk bikarbonat
  • 150 g tørrede tranebær
  • 75 g pekannødder eller valnødder eller mandler

Rør sukker, brun farin og smør godt sammen. Tilsæt mælk og æg og pisk til det er blødt og godt pisket sammen. Bland mel, bagepulver, ingefær og bikarbonat i en skål og hæld det ned i dejen. Rør det godt sammen. Tilsæt tranebær og nødder og vend det godt rundt i dejen , så det fordeler sig. Læg dem på en bageplade eller to, der skal være god afstand imellem kagerne, idet de flyder meget ud under bagningen. Bages ved 190 grader i 10-12 min. eller indtil de er fint gyldent brune.

Jeg havde stadig masser af brun farin tilbage, og så var det jeg kom i tanke om min opskrift på hjemmelavede Digestive. Men jeg havde ikke mere fuldkornshvedemel. Derimod havde jeg masser af grahamsmel, og sådan blev en ny opskrift til – Grahamskiks! Du skal altså bare følge min opskrift på hjemmelavede Digestive kiks, men istedet for fuldkornshvedemel tager du samme mængde grahamsmel. Du finder opskriften her.

Jeg var så glad for min arbejdsindsats den formiddag, og der var nok kager til at pakke ind i fine gaveposer og tage med som små værtindegaver i dagene derefter, hvor jeg skulle på ferie på Fyn. Det var så hyggeligt, at komme hjem og bage igen i mit eget køkken. Alle småkagerne er meget lette at lave, så hvis du lige mangler nogle cookies til strandturen eller til en picnic, så er de her lige sagen.

2 thoughts on “Cookies og grahamskiks i sommervarmen.

Skriv et svar

