Marengs-roulade med hvide ribs og lagkage med blåbær og nektariner til far.

Min kære gamle far havde fødselsdag forleden dag, og det skulle fejres med gode kager til kaffen. Jeg kunne lige akkurat høste 300 g hvide ribs i min have. Åh, hvor jeg dog glæder mig til, at jeg kan høste i spandevis af ribs, solbær og alt andet. Men jeg må væbne mig med tålmodighed og lade naturen gå sin egen (langsomme) gang. Jeg har også blåbær i haven, men hvis jeg kan høste mere end 10 stk (!) i år, så er det i det mindste mere end sidste år! Så jeg måtte i SuperBrugsen og købe blåbærrene. De var hverken danske eller økologiske, men store og flotte og fra Polen. Man kan ikke få alt hvad man ønsker sig. Men jeg tror da, at min far blev glad for begge kager alligevel.

Opskriften på marengs-rouladen fandt jeg inspiration til i et blad fra min ferie i England der hedder “Baking Heaven”. Jeg har investeret i en fin roulade form i en special butik der hedder “Lakeland“, som jeg besøgte i ferien. Formen er super god. En silikone form, og meget bedre end den slags bagepapirsform jeg selv plejer at folde. Man skal aldrig gå ned på udstyr, vel? Det er endnu engang bevist!

Marengs-roulade med hvide ribs:

  • 6 past æggehvider
  • 300 g sukker
  • Mandelflager
  • 250 g mascarpone
  • 1½ dl piskefløde
  • 2 tsk vanillesukker
  • 300 g hvide eller røde ribs (Husk at tage nogen fra til pynt!)

Pisk æggehviderne til de danner toppe der står selv. Pisk sukkeret i lidt efter lidt. Lav en form af bagepapir på ca 36×26 cm og 1 cm høj eller brug en rouladeform. Smør formen med smør eller spray med en bagespray fra Ama. Drys formen med mandelflager og hæld dejen ovenpå. Bages på 200 grader alm ovn i 8 min – Derefter skruer du ned til 160 grader og bager den i yderligere 8 min. Den skal lige være lidt lysebrun.Vend rouladen ud på sukkerdrysset papir og læg den til afkøling på en rist. Imens pisker du fløden til flødeskum sammen med vanillesukkeret. Pisk mascarponen i. Rør det godt sammen. Vend ribsen i. Når rouladen er helt kold smører du flødeblandingen ud på rouladebunden og ruller den forsigtigt sammen. Pynt rouladen med de resterende ribs og sigt flormelis henover det hele.

Denne marengsroulade er glutenfri, så den kan du fint servere for glutenallergikere!

Opskriften på lagkagen med blåbær og nektariner er en variation over jordbærlagkagen, som jeg lavede til min yngste datters fødselsdag. Istedet for bananer og jordbær er kagen fyldt og pyntet med en masse blåbær og nektariner i tynde både. Opskriften kan du finde her.

Da jeg skulle fotografere kagerne oppe hos min far inden serveringen, gik det op for mig, at jeg havde glemt hukommelseskortet til kameraet hjemme i computeren. Øv! Så jeg måtte tage til takke med ,hvad der kunne være i kameraets egen hukommelse. Det var en udfordring, ikke bare at knipse løs. De blev vist okay…

Dette indlæg medvirker i Månadens Sötsak januar “Något för alla”.

7 thoughts on “Marengs-roulade med hvide ribs og lagkage med blåbær og nektariner til far.

  1. Hej Ulrika.
    Det er en fornøjelse at læse dine indlæg på bloggen.
    Mens det endnu var rabarbersæson, bagte jeg rabarberkagen med marengslåg et par gange. Da vi kun er to, var der kage til kaffen flere dage og det var en nydelse hele vejen til det sidste stykke. Marengsen bliver ikke ødelagt af at stå nogen dage. Sidste gang bagte jeg dobbeltportion og brugte en bradepande. Måtte bage den dagen før, da den skulle bruges på Rosens Dag, hvor rosenkredsen solgte kaffe og kage i Lars Bengtsons have. Kagen blev fin og solgte helt godt.
    I søndags bagte jeg så kagen igen med lige dele solbær og ribs i stedet for rabarber. Jeg siger dig, det er ikke ilde!
    Og det var sidste stykke fik vi i dag og var stadig en nydelse.
    Venlig hilsen
    Annelene

    Like

    • Hej Annelene!
      Ej, hvor sjovt! Hvor er det dejligt med en tilbagemelding på mine opskrifter. Jeg er så glad for de rosende ord. Tak!
      Desværre kunne jeg ikke deltage i Rosens dag. Jeg har stadig til gode at se Lars B. ‘s have. Alle siger, den er så smuk. Skægt, at du bagte rabarberkagen til den lejlighed.
      Jeg har også overvejet variationen med ribs! Det smager garanteret godt! Hvis du har mange ribs, så må du bage denne roulade. Den er himmelsk!
      Mvh Ulrika

      Like

  2. Pingback: Fika för alla | Söta saker

  3. Hej, har lige bagt marengsroulade – gæsterne spiste rub og stub, men jeg var faktisk ikke helt tilfreds. Syntes den var lidt ‘rå’ indeni – a la flødebolleindhold. Først nu ser jeg din opskrift – 2 x 8 min ved faldende varme. Er det virkelig nok til at få den gennembagt? Og kan du rulle den efter 2 timers afkøling? I den opskrift jeg brugte, skulle man dække den med et fugtigt viskestykke for at holde den ‘rulbar’…. Hilsen Lise

    Like

    • Hej Lise!
      Jeg kan selv godt lide flødebolle-konsistens 😋 Men jeg syntes nu, at den var mere gennembagt den gang jeg lavede den. Det er desværre længe siden jeg sidst bagte denne marengsroulade, så jeg husker ikke hvordan det færdige resultat/konsistens var. Men der er jo forskel på ovne. Måske skal du prøve at bage den lidt længere tid næste gang. Og du har ret – Det kan være en god ide at overdække bunden med et fugtigt klæde, hvis man vil være sikker på at rouladen ikke revner, når den skal rulles.
      Hvis jeg bager denne opskrift en anden gang og oplever fejl og mangler ved opskriften, så retter jeg selvfølgelig indlægget til. Det gør sig gældende ved alle mine opskrifter. Tak for dit input! 😊
      Godt nytår! Og tak for din hilsen!
      Kh Ulrika

      Like

Skriv et svar

