Ferskenmarmelade med hvidvin og vanille.

Hver sommer laver jeg denne skønne marmelade med ferskner, hvidvin og vanille og gemmer et glas væk bagerst i køleskabet. Jeg kan godt love, at det er en himmerigs-mundfuld at få en bolle med smag af sol og sommer midt i kedelige november! Man importerer alverdens frugter året rundt til Danmark, men ferskner køber jeg aldrig uden for sæsonen. De er nærmest uspiselige, fordi de plukkes imens de er umodne. Men lige nu kan du købe de skønneste ferskner i butikkerne, som har fået lov til at modnes lidt længere.  Lav en portion af denne marmelade og gem et glas til en dag, hvor du behøver lidt solskin til dit sind.

Men du skal være opmærksom på hvad det er for en slags ferskner, du køber. Et år kom jeg hjem med hvide ferskner, og de duer ikke. De smager godt bare at spise, men er kedelige at sylte. Jeg vil heller ikke anbefale, at du bruger nektariner. Det skal være ferskner!

Ferskenmarmelade med hvidvin og vanille ca 1 l:

  • 1 kg ferskner – skoldes, flå skindet af, udstenes og skæres i små stykker
  • 400 g sukker
  • 1 vanillestang
  • 1½ dl hvidvin
  • evnt. ½ tsk rød melatin  blandet med 2 tsk sukker
  • smages til med lidt citron 

Som sædvanlig – Smid det hele i en gryde og lad det koge i 5-10 min.  Smag til med hvidvin og citron. Det er en meget sød marmelade!  Blend det hele med en stavblender.  Og drys evnt. rød melatin/sukker i under omrøring. Hældes på skoldede glas.

2 thoughts on “Ferskenmarmelade med hvidvin og vanille.

Skriv et svar

