Ferskentærte med mazarin.

Der var store fersken dag i mit køkken forleden dag. Jeg lavede både ferskenmarmelade med hvidvin og vanille og så bagte jeg denne ferskentærte med mazarin. Hele huset duftede af søde ferskner og vanille!

Tit når jeg skal bage noget nyt, surfer jeg lidt rundt på nettet for at finde inspiration. Denne gang blev inspirationen omsat til denne fine ferskentærte med en bagt mazarinmasse, som du lægger fersknerne ned i. Det er en helt almindelig mørdejsbund, og det er den samme opskrift jeg altid bruger.

Sød mørdej:

  • 250 gram hvedemel
  • 125 gram smør
  • 100 gram flormelis eller sukker
  • 1 æg sammenpisket
  • 1/2 tsk vanillesukker
  • nip salt.

Hæld mel, flormelis, vanillesukker og salt i en skål og skær smørret i små stykker. Det er nemmest at bruge en køkkenmaskine, men hænderne kan også bruges. Bare pas på ikke at ælte for meget rundt i smørret med dine varme fingre. Dejen skal laves hurtigt, så bliver den ikke for tung. Kør med køkkenmaskinen indtil smørret er godt fordelt. Det skal ligne rasp. Saml dejen hurtigt med ægget.

Lad dejen hvile ca 1/2 time i køleskabet imens du laver mazarinmassen og skærer fersknerne i både.

Mazarinmasse:

  • 2 æg
  • 1,5 dl sukker
  • 150 g marcipan
  • 75 g smør
  • 40 g mel
  • 35 g mandelmel

Bare hæld det hele i en skål og rør det godt sammen til en fin let cremet masse. Brug elektrisk pisker eller køkkenmaskinen.

Nu skal du så skære ferskner i både. Du skal bruge 3-5 stk ferskner alt efter størrelse. Tag bare skindet med. Det ser så fint ud.
Rul mørdejen ud på et meldrysset underlag, så den passer i din form. Jeg bruger altid tærteforme af metal med løs bund i. Det ser flot ud ved serveringen, men du kan sagtens bruge en af porcelæn.

Nu hælder du mazarinmassen ned ovenpå mørdejsbunden og bagefter presser du fersknerne ned i mazarinen.

Bag tærten på 200 grader alm ovn i ca 30-40 min eller til den er gyldenbrun. Hold øje med den! Ikke en ovn er ens.

Jeg har en dejlig lang weekend foran mig uden de store planer. Den eneste plan er, at jeg skal øve en masse violin, og så vil jeg bage en kage. Jeg har masser af nye noder der skal læres, inden den nye sæson sådan rigtig for alvor går i gang. Men hvilken kage skal jeg bage? Hvad synes du, den glade kagekone mangler at byde på? Kom gerne med et forslag!
God weekend!

7 thoughts on “Ferskentærte med mazarin.

    • Hej Mette,
      Tak! Ja, det skal vi nemlig. Har du også set min opskrift på ferskenmarmelade? Det er en af mine absolutte sommerfavoritter!
      Mvh Ulrika

      Like

  1. Pingback: Blåbærtærter med bagt hasselnøddecreme. | Den glade kagekone

  2. Pingback: Æbletærten med kanel og mazarin var vinterferien bedste kage! | Den glade kagekone

Skriv et svar

