Status på ærteblomsterne – Finalen!

Så kom den store finale! Sommerens absolutte højtid i haven er august, når alle planter står i al sin pragt og nogle planter ovenikøbet er i gang med at indlede en ny vækstsæson! For eksempel sætter mange af vores roser nye knopper lige i øjeblikket. Så om ca tre uger har vi et nyt flor af roser i haven. Dejligt at tænke på….

En af de blomster som blomstrer for vildt lige nu, er de ærteblomster jeg forsåede indendøre tilbage i slutningen af april. Jeg plukker og plukker hele tiden for at få den til at blomstre længe. Næsten hveranden dag kan jeg fylde en vase med velduftende ærteblomster.

Her kan du se, hvordan jeg forsåede ærteblomsterne.

Her kan du se, hvordan de udviklede sig indendøre. Kapitel 1

Her kan du se, at de blev plantet ud. Kapitel 2

Her kan du se, hvor jeg købte frøene.

4 thoughts on “Status på ærteblomsterne – Finalen!

  1. Wow hvor smukt, bare det var mig. Mine ærteblomster vil slet ikke blomstre. Så nu vil jeg studere din guide, og se om jeg kan finde ud af hvad jeg har gjort forkert. Og håbe at det kan lykkes næste år:)

    Like

    • Hej Mette!
      Ej, hvor mærkeligt! Mine er altså også kun lige startet med at blomstre i sidste uge. Så måske kommer dine, bare vent!
      Det kan måske være en god ide, at give dem helt almindelig hvergangs gødning et par dage i træk. Også selvom de er plantet ud i havejorden. Det er grådige planter.
      Håber de kommer i blomst for dig!
      Mvh Ulrika

      Like

  2. Hvor er de smukke og tænk, hvis man også kunne få duften med her “på skærmen.”
    Det sidste gode råd er, at nu skal der bare plukkes løs!!!! Jeg flere, du plukker, jo flere kommer der. Planten vil sikre sin overlevelse ved at sætte blomster og frø. Klipper du blomsterne af, er den nødt til at sætte flere.
    Det bliver din gevinst!

    Like

    • Hej Mette,
      Ja, de dufter så skønt! Ville ønske jeg kunne sende duften til dig. sjovt nok, er det de hvide dværg lathyrus, som har den stærkeste duft. Og du kan tro, jeg plukker og plukker! Tager tit en knop med her og der også, fordi de er så fine i buketten. Og planten er jo ligeglad🙂
      Mvh Ulrika

      Like

Skriv et svar

