Blåbærkager med mandelmel og citron

Det er vist gået op for mine faste læsere her på bloggen, at jeg kan godt lide kager med frugt og bær! Jeg har plantet en stor del af min have til med bær- og frugtbuske, men det går langsomt med væksten, synes jeg. Desværre er der ikke nogen frugtplantager med bær i nærheden af min bopæl. De kunne ellers hurtigt tjene en formue på mig! Jeg har plantet 3 forskellige blåbærplanter, men de giver absolut ingenting i år. Hvis jeg er heldig, kan jeg plukke 5 stk inden længe!! 5 stk! Ja, du læser rigtigt. Det er vistnok et rigtig dårligt blåbærår i DK, kan jeg forstå på flere af mine haveinteresserede venner. Ingen har fået noget særligt stort udbytte af deres blåbærbuske i år. Ved du godt, at du altid skal have mindst to forskellige blåbærbuske, som kan bestøve hinanden. Sådan er det vist nok også for mange æblesorter. Så hvis dit æbletræ eller din blåbærbuske ingen frugt giver, så kan det være fordi du mangler en anden sort æbletræ til at bestøve det med.

Hov, det her blev lige pludselig til et indlæg om haven. Egentlig ville bare fortælle at jeg havde købt nogle blåbær i SuperBrugsen, som jeg skulle bruge til noget. Det blev blandt andet til de her fine blåbærkager med mandelmel og citron. Hvis du ikke har sådan nogle firkantede forme, så kan du bare bruge almindelige runde muffinsforme.

Blåbærkager med mandelmel og citron:

    2 æg
    2 dl rørsukker
    50 g smeltet smør
    3/4 dl mælk
    2,25 dl hvedemel
    3/4 dl mandelmel
    1,5 tsk bagepulver
    Skal af en 1/2 lille citron
    2 spsk citronsaft
    1 vanillestang
    Ca 180 g blåbær
    Glasur: flormelis rørt med citronsaft

Pisk æg, sukker og vanillekornene til det er skummende hvidt og cremet. Tilsæt smør og mælk og citronsaft og citronskal. Bland mel, mandelmel og bagepulver og hæld det i. Hæld dejen i muffinsforme runde eller firkantede og tryk en masse blåbær ned i dem. Bag dem i ca 12 min ved 200 grader alm ovn.

Skriv et svar

