Grove gulerodsbrud.

Mine ærede kolleger, som læser med på min blog ved, at der i denne uge ikke er tid til ret meget andet end at øve, sove, spise, øve, sove, spise og så øve, øve, øve! Så jeg har bestemt ikke overskud til at bage nogetsomhelst i denne uge. I stedet har jeg så mange noder at lære!! Jeg er egentlig ikke tilhænger af (for mange) udråbstegn, men lige her hvor snakken falder på de mange noder er det på sin plads!!!!

Så er det jo godt, jeg har nogle lækre gulerodsbrud i fryseren, som jeg både kan give børnene med i madpakken i denne uge, og til the og hygge efter skole sammen med børnene.
Jeg tror rigtig mange kender Claus Meyers opskrift på Gulerodsbrud. Det er også den opskrift der har inspireret mig, men jeg har bare blandet en smule fuldkornshvedemel i. Så har jeg lidt bedre samvittighed, når børnene får sådan et Gulerodsbrud med i madpakken. Jeg synes faktisk, de smager af mere på denne måde.

Grove gulerodsbrud ca 12 stk

      50 g gær
      5 dl lunkent vand
      75 g rørsukkeR
      15 g havsalt
      300 g fuldkornshvedemel
      700-800 g hvedemel
      75 g blødt smør
      2 æg
      150 g solsikkekerner
      4 gulerødder, skrællede og groft revet

Opløs gæren i det lunkne vand. Rør sukker og salt i og derefter fuldkornshvedemel og hvedemel. Tilsæt det bløde smør og ælt dejen godt sammen og form den til en kugle. læg dejen til hævning på køkkenbordet med et klæde henover. Hæver i 1 time. Lav et hul i dejen med din knytnæve og slå begge æg ud i hullet sammen med solsikkekernerne og de revne gulerødder. Tag en dejskraber og skub, hak og fordel “fyldet” rundt i dejen. Slutresultatet skal lige grofthakket kød. Del dejen med dejskraberen i 12 stykker og med hjælp af dejskraberen lægger du bruddet over på en bageplade. Hæver 1 time igen. Bages på 200 grader varmluft i ca 15 min

Hvis du gerne vil se hvordan mine Gulerodsbrud så ud, da jeg satte dem til hævning så kig forbi Den glade kagekone på Facebook , og synes godt om mig der. Så bliver jeg glad!

2 thoughts on “Grove gulerodsbrud.

  1. Tak, det havde jeg også gjort. Undre mig over, hvordan du kan lave så pæne brud, mine ligner nærmest 12 klumper dej 🙂 men forhåbentlig smager de godt alligevel.

    Like

    • Kære Birgitte!
      Jeg gjorde ingenting specielt, var faktisk selv lidt bekymret over deres udseende, da jeg satte dem til hævning! 🙂 Jeg havde jo bare hakket rundt i det og slasket det over på et stykke bagepapir. Det var rent held, at de blev pæne. Sådan er det tit med gærdeje. Man kan aldrig vide sig sikker på, om de vil hæve eller ej. Håber dine brud smager godt selvom udseendet ikke er med dem? Tak for din hilsen 🙂
      Kh Ulrika

      Like

Skriv et svar

