Æblemuffins med mazarin

Endelig er de danske æbler her igen! Der findes ikke noget bedre end at bide i et lækkert nyplukket dansk æble. Syrligt og sødt og knasende sprødt. Straks jeg ser og smager de nye æbler, begynder jeg at drømme om alle de æblekager, jeg skal bage. Vi har stadig ikke et fuldvoksent æbletræ i vores have. Men jeg håber at min veninde, som har et tudse-gammelt æbletræ i sin have, vil lade mig få et par poser eller tre fra sit dejlige Filippa træ. Filippa’er smager bare så godt, synes jeg. Lige nu kan jeg slet ikke huske hvad de æbler hedder, som jeg har brugt i de her æblemuffins. Men de er fra en lokal frugtplantage “Hestehavegård” i nærheden af Sønderborg. og de smager skønt!

Jeg er blevet ret vild med at bruge mazarin til alt muligt. Marcipan er jo ikke sådan at foragte, vel? I kombination med æbler og kanel kan det kun blive godt! Jeg havde lidt mazarin masse tilbage, da jeg havde fyldt de første 12 muffinsforme med sandkagedej og mazarinmasse, og det blev derfor til to muffins med kun mazarin og æbler. Det var ikke ringe. Så hvis du bare elsker den rene marcipansmag, så lav muffins’ene med udelukkende mazarin og æbler vendt i kanel og ingen sukker. Det bliver rigeligt sødt alligevel. Men i så fald skal du lave dobbelt portion af mazarinen. Jeg brugte forresten Bagemarcipan fra Odense Marcipan og ikke ren rå marcipan, som jeg plejer. Jeg faldt nemlig over et godt tilbud i den lokale Superbrugs den anden dag, og den er nu testet og godkendt!

Til sandkagedejen har jeg brugt samme opskrift, som jeg bruger til Rabarberkage med marengslåg. Find den her. Du skal altså undlade rabarberen og sukkeret øverst i opskriften, og selvfølgelig også æggehviderne + sukkeret til marengslåget. Borset fra det er det samme fremgangsmåde.

Mazarin:

  • 125 g ren rå marcipan eller bagemarcipan
  • 125 g sukker
  • 125 g blødt smør
  • 2 sammenpiskede æg
  • 30 g hvedemel.

Rør marcipanen sammen med sukkeret og tilsæt det bløde smør. Hæld æggene i. Pisk godt og vend tilsidst melet i.

Skræl 2 store æbler og skær dem i både eller i tern. Vend dem i 2 spsk sukker sammen med 1-2 tsk kanel. Nu hælder du sandkagedej i muffinsformene, indtil den er halvt fyldt. Top op med mazarinmassen og pres så mange æblestykker ned i, som du synes. Jeg fik cirka 12 stk ud af portionen. Bages på 200 grader i ca 12-15 min.

Jeg er stadigvæk fuldstændig vildt snottet, og energien har ikke været i top i denne weekend. Derfor har jeg heller ikke nået at lave Hybenmarmelade, som jeg ellers havde planlagt og lovet at lægge på bloggen. Jeg håber, at hybenfrugten kan holde sig i køleskabet, og forhåbentlig vender energien tilbage, inden de når at rådne. Jeg har vanvittigt travlt i næste uge på mit arbejde. Så det vigtigste er, at energien vender tilbage og snotnæsen forsvinder, så jeg bliver frisk til at komme afsted på arbejde igen. Så må Hybenmarmeladen vente. Heldigvis har min arm det meget bedre. Men send alligevel gode helbredende tanker og energi afsted til mig. Jeg har brug for al den hjælp, jeg kan få!

Skriv et svar

