Æblekagen lige til at tage med til vennerne, kollegerne eller klassen.

Æblekagen lige til at tage med til vennerne, kollegerne eller klassen, men skynd dig inden din familie har spist det hele! Det er nemlig tit et problem her hjemme. En-to-tre og var æblekagen spist! Og jeg nåede slet ikke at tage billeder af den , som jeg havde planlagt. Heldigvis havde jeg taget et snapshot til Instagram. Det er en kage, som er nem at bage og som de fleste kan lide. Jeg elsker selv æblekager, og lige nu kan jeg slet ikke få nok. Her i september og oktober laver jeg næsten kun æblekage i alle mulige varianter. Men resten af året gider jeg så ikke rigtig hverken at spise dem eller bage dem selv. Det er jo lige nu, de gode danske æbler kan fåes.

Jeg bager som oftest denne kage i en aflang bradepande. En af den slags hvor der er et medfølgende låg med hank på, så man kan tage kagen med. Så kan du få cirka 24 stk ud af den.  Men du kan også bage den i en almindelig rund springform, så bliver den høj i stedet. Og det er også godt!

Æblekagen lige til at tage med:

  • 4 æg
  • 250 g sukker
  • 250 hvedemel
  • 2 tsk bagepulver
  • 1 vanillestang eller 2 tsk vanillesukker
  • 125 g smør
  • 2 dl mælk
  • 3-5 æbler alt efter størrelsen på æblerne og bageform
  • kanelsukker  (1 spsk sukker + 2 tsk kanel)
  • Hakkede mandler

Pisk æg og sukker skummende hvidt. Smelt smørret. Bland de tørre ingredienser sammen. Bland mælken med smørret. Vend skiftevis melblandingen og smør/mælk i æggemassen. Rør ikke for meget, så du får slået al luft ud af dejen. Hæld dejen i din fortrukne bageform. Skræl æblerne og fjern kernehusene. Skær dem i tynde både og put dem over i en stor skål, hvor du kan vende dem rundt i kanelsukkeret. Det kan være du skal bruge mere kanelsukker. Æblerne skal være dækket af kanelsukker. Nu stikker du dem ned i dejen i et pænt mønster eller ej. Lige som du har tid og lyst til. Hak mandlerne groft og drys dem henover kagen. Bages ved 200 grader i 30-40 min. 

Jeg har lige fået en masse æbler fra min søde veninde med et gammelt Filippa æbletræ. Det er bare så godt! Så jeg vil bage denne kage igen i dag, men  jeg når heller ikke at tage billeder af den denne gang. Vi står nemlig med det ene ben ud af døren på vej på efterårsferie i Kbh. Vi har byttet hus med en anden familie i Kbh., og glæder os til at komme til storbyen. Vi har planlagt en masse ting og skal også ses med gamle venner. Men inden da skal jeg lige skrælle mindst 3 kg æbler og koge æblemos og rydde op, gøre rent.Og så vil jeg også gerne nå at bage denne her æblekage. Godt at jeg allerede har ferie fra i dag (og en æbleskræller-maskine!).

One thought on “Æblekagen lige til at tage med til vennerne, kollegerne eller klassen.

  1. Pingback: En æblekage til at fejre efteråret – den glade kagekone er tilbage! | Den glade kagekone

Skriv et svar

