Glimt fra min efterårsferie og grydebrød variation nr 1

Dejligt at komme hjem igen fra en skøn efterårsferie til København. Endnu engang oplevede vi et meget vellykket boligbytte. Det er altså bare en super god måde at holde ferie på. Vi boede i et skønt hjem i Brønshøj lige ved Husum station, så det var nemt at komme ind til byen. Vi var ude og se en masse kunst, noget som begge mine piger havde ønsket sig inden ferien, at vi skulle. I anledning af efterårsferien havde mange museer forskellige rundvisninger og workshops for børn. Det sjoveste var nok workshoppen på Arken i Ishøj, hvor pigerne skulle male deres eget selvportræt med inspiration fra Frida Kahlo’s billeder. Det fik de nogle sjove resultater ud af. Vi benyttede også vores Københavner ferie til at gå en masse på cafe. Bl.a. spiste vi brunch på “Kalaset”,Vendersgade. Tak for tippet til Sofie fra sofiesspisekammer.dk. Jeg tror godt, at jeg uden at lyve kan sige, at det var pigernes favorit. Sikke nogle kæmpe og lækre banan-chokolade pandekager de fik serveret der. Det var lige før jeg var misundelig over, at jeg ikke havde bestilt pandekager. Jeg fik selv en meget god brunch, tror den hed mormors brunch. Men næste gang, vi er i Kbh., så skal jeg også smage de lækre pandekager!

Vi kom hjem sidst på eftermiddagen, og det første jeg gjorde var selvfølgelig at røre et grydebrød sammen. Jeg har købt en kæmpe pose muesli, som ingen i familien kan lide. Det skal jo bruges til et eller andet, fordi jeg nægter at smide mad ud! Og det bedste at bruge den slags til er jo brødbagning. Det blev derfor til Grydebrød’s variation nr 1. – et grydebrød med hvedemel, fuldkornsspeltmel, muesli og revne gulerødder. Det blev meget lækkert.

Grydebrød variation nr. 1:

  • 325 g hvedemel
  • 100 g muesli
  • 200 g fuldkornsspeltmel
  • 1 stk gulerod, fint revet
  • 500 ml (1/2 l) Vand
  • 1 spsk honning
  • 12 g (2 tsk.) Salt
  • 1 g (én lille ært) Gær

Opløs gær,honning og salt i vandet. Rør melet i. Du skal ikke ælte eller noget. Bare rør det sammen.
Lad dejen hæve tildækket ved rumtemperatur i 12 timer.
Fold dejen et par gange, så luften trykkes ud. Lad dejen hæve tildækket ved stuetemperatur i 2 timer.
Sæt en støbejernsgryde på en rist i ovnen og varm op til 220°C i mindst 15 min. før din dej er færdighævet.
Hæld dejen over i den varme støbejernsgryde og sæt straks gryden MED låg i ovnen igen.
Bag brødet i gryden i 30 min.
Tag låget af og bag brødet færdig i ca. 15 min.
Tag gryden med brød ud af ovnen og vend brødet ud til afkøling.

Dette indlæg ville jeg have postet allerede i begyndelsen af ugen, men jeg har simpelthen haft så utroligt travlt i den sidste uge. Min store pige fyldte 12 år i tirsdags, og hun fik selvfølgelig både fødselsdagsboller og kage efter skole … med dejlig chokolade til. Så der er blevet bagt i denne uge. Derudover har der været bestyrelsesmøder, violin øvning, arbejde og planlægning og indkøb til familie brunch i weekenden .Jeg har planlagt en lækker menu til brunchen på søndag. Bl.a. 2 slags kager – en gulerodskage og en marmorkage. God weekend derude! Skal du også bage i weekenden?

Skriv et svar

