En medalje til min mand.

I søndags ryddede min elskede op i haven. Fjernede alle gamle tørre sommerplanter fra krukkerne, kørte på lossepladsen med skidt og møg og flyttede  en hel masse stauder. Er han ikke flink? Efter det store arbejde syntes jeg, at han fortjente en medalje. Jeg havde ikke lige nogen guldmedaljer liggende, men derimod havde jeg en rest mørdej liggende i køleskabet og solbær fra haven i fryseren. Og så var det jo ligetil at kreere en (spiselig) medalje til min arbejdsomme husbond.

Mørdejen var den sædvanlige 3-2-1. Find opskriften her. Jeg prøvede, at rulle mørdejen ud så fint som jeg kunne. Men bundene kunne godt have været tyndere. Formen på bundene lavede jeg med et glas, der lige havde en passende størrelse. Imens kogte jeg en lille portion solbærsyltetøj på komfuret. Den blev smagt til med sukker og vanille fra Twisteren. Du kan selvfølgelig bare bruge en købe marmelade eller syltetøj af den ene eller den anden slags. Bundene bagte jeg på 180 grader i ca 15 min. Du må hellere tjekke dem efter 8 min. Alt efter tykkelse og din ovn kan bagetiden variere rigtig meget. Men slutresultatet skal være fine lysebrune bunde. Lad bundene køle helt af inden du fylder dem med flødeskum (smagt til med sukker, vanille og revet hvid chokolade) og en generøs klat solbærmarmelade.  Jeg pyntede medaljen med en lille klat glasur og tørrede solbær.

Og så satte jeg kaffen over og råbte ud i haven til min mand: “Så er der en medalje til dig!”

 

Skriv et svar

