Bananmuffins – af de to ynkelige bananer der altid ligger tilbage på frugtfadet.

Der ligger altid to ynkelige bananer og bliver mere og mere brune og sorte på vores frugtfad i køkkenet. Ingen vil have dem! Men jeg nægter at smide mad ud, så derfor ender de som regel med at blive brugt til muffins. Det plejer derimod at være vældigt populært, sjovt nok. Og fordi jeg har fri denne uge fra arbejde, har jeg absolut ingen god undskyldning for ikke at bage en hel masse. Så der var ingen vej udenom bananmuffins igen, igen.

Selvom jeg altså tit og ofte bager bananmuffins, er det aldrig lykkedes mig at finde den helt optimale opskrift. Så hver gang jeg bager muffins, starter jeg med at lede i mine kogebøger eller på nettet efter en ny variant. Denne gang endte jeg hos Sarahskager.dk hvor jeg fandt en virkelig lækker opskrift på bananmuffins med en masser valnødder i. Jeg havde kun 1 æg i køleskabet og 2 bananer så jeg halverede Sarah’s opskrift. Det fungerede fint.

Som altid var mine piger og en af deres veninder plus min mand de glade kagespisere. Vi hyggede os med bananmuffins og chai the/kaffe i går eftermiddags. Så opskriften er hermed godkendt af de hårde smagsdommer!

Bananmuffins 6 stk.

  • 100 g valnødder
  • 125 g mel
  •  1½ tsk bagepulver
  •  et nip salt
  • 60 g blødt smør
  • 100 g brun farin
  • 1 æg
  • 1  tsk vanilje
  • 2 mosede modne bananer
Forvarm ovnen til 190 grader. Rist nødderne på en mediumvarm pande og lad dem afkøle. Bland mel, bagepulver og salt i en skål. Rør smør,
sukker og vanille med en elmixer i en anden skål – blandingen skal være jævn og cremet. Rør ægget i blandingen og tilføj de mosede bananer.
Bland bananblandingen sammen med melblandingen. Hak valnødder groft og bland nødder i.
Fyld dejen i muffinsformene og bag 15-20 minutter.
Kig forbi hos Sarahskager.dk – Klik her! Hun bager mange lækre kager!

Skriv et svar

