Lemon meringue når den er allerbedst!


Sidste weekend lavede jeg den bedste Lemon meringue pie. Den smagte bare afsindigt godt! Mørdejen var perfekt, citroncremen lige tilpas syrlig og marengsen på toppen var intet mindre end formidabel. Det var faktisk første gang jeg har vovet mig udi at lave en Lemon meringue selv. Jeg har simpelthen haft så stor en ærefrygt for netop at lave den kage selv. Sikke noget pjat, siger du. Ja, du har ret, det er fjollet. Bare fordi jeg elsker den kage så meget, og jeg ved den er svær at lave, så har jeg ikke turdet at gå i gang. Tænk nu, hvis den mislykkedes for mig!

Hvis du følger med her på bloggen, så ved du at jeg havde lavet al for meget mørdej forrige weekend Det var den sædvanlige opskrift – den finder du her. Dejen tog jeg ud af køleskabet ca 15 min, inden jeg skulle bruge den. Så havde den opnået den perfekte temperatur og kunne nemt rulles ud. Jeg brugte en tærteform på ca 23,5 cm i diameter. Smør et stykke sølvpapir med smør og læg over mørdejen i formen. Sørg for at sølvpapiret går helt ud til kanten og gerne dækker kanterne på bunden. Fyld med bønner eller keramiske tærtesten. Bunden bages på 200 grader varmluft i 15 min. Tag tærteformen ud af ovnen og fjern bønner og sølvpapir. Sæt bunden tilbage i ovnen og bag den yderligere 5-8 min til bunden er fin lysebrun. Pas på den ikke bliver for mørk! Imens bunden bager, laver du citroncremen.

Citroncreme/Lemon curd:

  • 2 spsk maizena mel
  • 100 g sukker
  • Revet skal af 2 store citroner
  • 125 ml citron saft (fra 2-3 citroner)
  • 200 ml appelsinsaft (fra 1-2 appelsiner)
  • 85 g smør i terninger
  • 3æggeblommer (gem evnt hviderne til marengsen)
  • 1 æg

Hæld citronsaften og appelsinsaften gennem en si og ned  i en gryde. Kom maizena, sukker, revet citronskal i gryden. Rør det godt sammen og varm det op på medium varme indtil det begynder at koge. Du skal hele tiden røre! Smag evnt på det. Alt efter hvor store og sure/eller ikke sure dine citroner er, så skal du måske tilføje lidt ekstra sukker eller måske mere citron.Tag gryden væk fra varmen og smid smørret ned i citronblandingen. Lad det smelte imens du rører. Pisk æggeblommerne og det ene æg sammen og hæld det op i gryden. Sæt gryden tilbage på medium varme og bring det i kog. Lad det koge et par minutter, imens du hele tiden rører. Cremen er færdig, når du kan lave testen med træskeen: Tag en klat creme op på en træske. Træk en finger igennem cremen. Hvis cremen ikke løber sammen igen, er den færdig.  Fyld cremen op i tærtebunden og bag den på 180 grader varmluft i ca 15-20 min eller indtil den er fast. Lad kagen køle helt af i tærteformen. Når den er kold fjerner du tærten fra formen, og lægger den på et serveringsfad.

Opskriften på Italiensk marengs fandt jeg i en ny bagebog, som jeg havde bedt min søster om at købe til mig i London. Den hedder “Meringue Girls Cookbook” og er en stor hyldest til marengs i alle afskygninger. (Den skal jeg nok skrive mere om en anden dag!). Grunden til at jeg har været tilbageholdende med at gå i gang med at lave Lemon meringue selv, har blandt andet været på grund af marengstoppen. Det kan være svært at få den rigtige konsistens, og at få den til at hænge fast på citroncremen uden at vædske. Men med Italiensk marengs på toppen kan det ikke gå galt. En af grundene dertil er, at tærten er kold, når du lægger marengstoppen på. Og så får du simpelthen den fineste lækreste flødebolleagtige marengs, når du følger denne opskrift på Italiensk marengs

Italiensk marengs:

  • 225 g sukker
  • 6 spsk vand
  • 120 g æggehvider (af ca 4 stk æg)

For at lave Italiensk marengs skal du have et sukkertermometer! Hæld sukker og vand i en tykbundet gryde og bring det langsomt i kog over medium varme, imens du rører med en træske. Et godt tip er, at have en kop med vand og en madpensel stående ved siden af gryden. Hvis der sætter sig for meget sukker fast langs med grydens kanter, kan det blive svært at få sukkeret til at opløse sig ordentlig uden for mange klumper. Så pensler du med lidt vand, og så opløses det sukker der evnt har sætter sig fast på grydens kanter. Stik dit sukkertermometer ned i sukkersiruppen. Imens siruppen koger lader du en køkkenmaskine piske æggehviderne stive. Hvis du ikke har en køkkenmaskine, så skal du have hjælp af en ven der kan piske, imens du hælder sukkersiruppen i! Fordi når siruppen er præcis 120 grader varm  (hverken mere eller mindre!), så hælder du den i en fin stråle ned i æggehviderne, imens der fortsat piskes. På denne måde bliver hviderne mere eller mindre kogt. Pas på at du ikke rammer de kolde piskeris med den kogende sukkersirup. Du kan risikere at den stivner på de kolde piskeris, istedet for at piskes ud i hviderne.  Når al siruppen er tilsat, lader du maskinen piske på højeste hastighed i 5-7 min indtil marengsen er kold, skinnende og stiv. Det lyder besværligt, når man læser det her. Men helt ærligt det er så nemt!

Nu er der bare tilbage at pynte citrontærten med en marengstop. Det kan du gøre på 2 måder. Hvis du har en rosentylle og en sprøjteposen kan du sprøjte det på, ligesom jeg har gjort. Så starter du med at sprøjte en bund af marengs ud, og så dekorerer du med fine toppe ovenpå. Hvis ikke du har det, så start med at lægge klatter af marengs rundt langs med kanten og sidenhen i midten. Træk nogle flotte toppe med bagsiden af en alm spiskeske. Du slutter dit mesterværk af med at brænde marengstoppen med en gasbrænder. Hvis du ikke har en gasbrænder, sætter du den ind under din ovngrill. Hold øje med den! Det går hurtigt!

Det bliver ikke sidste gang jeg laver Lemon meringe pie. Det var jo slet ikke så svært!

4 thoughts on “Lemon meringue når den er allerbedst!

  1. Pingback: Citronkage med blå birkes og italiensk marengs på toppen. | Den glade kagekone

  2. Inspirerende hjemmeside jeg fandt i min søgning på en påskekage 🙂 Og den her må jeg da prøve og overvejer at lave den til kaffen efter påskefrokosten på Langfredag, men hvor lang tid i forvejen kan den laves? Kan den laves færdig om formiddagen og stå i køleskabet til vi endelig skal sætte tænderne i den? God påske

    Like

    • Hej Susanne! Du kan lave den næsten færdig med mørdej og citronfyldet, men vent med marengsen til lige inden servering. Du kan opbevare tærten i køleskabet indtil da. God påske! Kh Ulrika

      Like

Skriv et svar

