Søde juleboller med julens krydderier.

Herop under jul har jeg altid meget travlt med en masse julekoncerter, men fordi jeg arbejder så mange aftener har jeg mange formiddage fri. Det er skønt, at have fri om dagen i denne tid. Der er altid noget der skal arrangeres, handles ind til, bages, rengøres eller ordnes i december for en travl husmor! Jeg har fryseren fyldt med en masse småkagedej, som snart skal bages. Den 13. december på Luciadagen skal jeg selvfølgelig bage Lussekatter,  og i køleskabet venter en brunkagedej. Elsker Julebag! Og jeg lover at blogge om det, så du kan følge med i mine juleforberedelser.

Forleden dag fik jeg lyst til at bage juleboller. Elsker de der juleboller fra Lagkagehuset, og dem ville jeg prøve at efterligne. De blev super lækre med masser af smag af kardemomme og appelsin. Ren jul! Jeg har selvfølgelig også sukker i, men jeg fandt  et glas med Figen/valnød marmelade i køleskabet. Det var fra Løgismose, og jeg havde købt det som tilbehør til ost. Der var kun lige godt 1½ tsk tilbage i glasset. Det hældte jeg også i bolledejen, og det gav bollerne den dejligste sødme. Man kan købe smørbart Figenpålæg, og det kan du garanteret bruge på samme måde i denne opskrift.

Juleboller med kardemomme, appelsin og figen 12 stk:

  • 100 g smeltet smør
  • 3 dl mælk
  • 25 g gær
  • 2 spsk sukker
  • ½ tsk salt
  • 2 tsk kardemomme
  • revet skal fra en hel øko appelsin
  • en stor teskefuld med figen smørepålæg
  • 1 stor håndfuld jumborosiner
  • ca 500 g hvedemel
  • Pynt:
  • 1 sammenpisket æg
  • hasselnøddeflager
  • sukker

Smelt smørret og bland det sammen med mælken. Det skal være lunkent ca 37 grader (enten køler du af eller varmer det op igen til rette temperatur) Opløs gæren i blandningen. Tilsæt derefter sukker, kardemomme, salt, revet appelsinskal, figen smørepålæg, rosiner og tilsidst hvedemel. Ælt den og stil den til hævning i  en time. Slå dejen ned og form fine glatte boller. Smør dem med æggesnask og pynt dem med hasselnøddeflager og sukker. Lad bollerne hæve i ca 1 time igen. . Bagetid: 200 grader varmluft i 12-15 min

4 thoughts on “Søde juleboller med julens krydderier.

    • Kære søster!
      Tak, de smagte vildt godt! En opskrift på pepparkakor har jeg nok et eller andet sted uden tvivl! Skal jeg kigge efter den? 😉
      Knus, ul

      Like

  1. Pingback: Formiddagshygge i november – tanker om jul, kager og barndomsminder. | Den glade kagekone

  2. Pingback: Juleboller a’la Lagkagehuset | Den glade kagekone

Skriv et svar

