Julesmåkager har holdt mig beskæftiget den sidste tid.

Jeg har bagt en masse den sidste tid, men har ikke haft tid til at fortælle om det på bloggen. Som i alle andre familier er der masser at rende til her  julemåneden. Nævner i flæng julefrokoster, skolefest, familiehygge, gymnastikjuleafslutning, julerevy, fødselsdag, julebagehygge, bestyrelsesmøder og så har både børnene og jeg masser af julekoncerter! I denne uge deltager min ældste datter for første gang i Julegalla koncerter sammen med mit orkester. Så jeg glæder mig rigtig meget til at lave musik sammen med hende, men jeg skal nok også have en kæmpe pakke kleenex parat. Jeg er ikke blevet mindre sentimental med årene, og julelys, julemusik og søde børn der synger er garanti for at bringe glædestårer frem hos mig. “Du er pinlig, mor!” siger mine døtre og griner og knuser mig. Så må jeg finde endnu en kleenex frem af pakken. Nå, men jeg ville jo bare lige vise dig, hvad jeg har bagt af småkager indtil nu.

Et nyt påhit er lakridssmåkager. Jeg synes, de smager forrygende! Men min familie hader dem. Det var en veninde der havde postet fine billeder af lakridssmåkager på Instagram, og det fik mig igang.  Opskriften foreskriver tørrede tranebær, men jeg havde ingen tørrede tranebær hjemme. I stedet brugte jeg tørrede blåbær, og det fungerede fint, syntes jeg. Opskriften finder du her. Da jeg ledte efter de tørrede tranebær fandt jeg en pose med tørrede kirsebær. De skulle da også bruges til en eller anden småkage, og så fandt jeg denne opskrift hos Arla på småkager med tørrede kirsebær og paranødder. Endnu engang måtte jeg ændre i opskriften, fordi jeg manglede en af ingredienserne nemlig paranødder. I stedet brugte jeg valnødder. Det blev godt!

Til sidst og ikke mindst har jeg selvfølgelig bagt pebernødder. De er allerede spist, så jeg bliver nok nød til at bage en portion mere inden jul. For pebernødder skal der til! Jeg har taget et billede fra min opskrift-scrapbog af opskriften. Det her er bare den bedste opskrift på dejligt krydrede pebernødder. Der er lige tilpas meget hvid peber i. Jeg tror nok, at opskriften stammer fra  GO’ TV2, hvor Ole fra Lagkagehuset  for mange år siden var i fjernsynet op til jul for at bage pebernødder. Sådan finder jeg opskrifter her og der, som inspirerer mig. Nogle opskrifter bager jeg stadig fuldstændig som opskriften foreskriver, og andre er blevet ændret på hen af vejen, så de er blevet til mine helt egne opskrifter. En dame der inspirerer hele Danmark i disse år er Mette Blomsterberg. Hendes opskrift på brunkager har jeg brugt de sidste par år. De både smager og ser fantastiske ud med masser af mandler og grønne pistacienødder i. Den opskrift kan du finde hos DR.

One thought on “Julesmåkager har holdt mig beskæftiget den sidste tid.

  1. Pingback: Luciafest med familie og venner. | Den glade kagekone

Skriv et svar

