Croquembouche – Den største og sjoveste bageudfordring i 2013!

 2013 skulle rundes af med maner! Jeg gav mig selv den største og sjoveste udfordring af dem alle i 2013. Jeg ville bage en Croquembouche! Hvor svært kunne det være? Det er jo bare vandbakkelser med creme i stablet op i et tårn! Det var egentlig heller ikke så svært. Vandbakkelser er jo altid krævende på den måde, at de skal bages perfekt ellers klasker de sammen. Så jeg lærte på den hårde måde endnu engang, altid at lave en bagetest. På den måde ved du præcis, hvor lang tid vandbakkelsen skal have i ovnen. Og du risikerer ikke, som jeg gjorde, at miste 20 stk der bare klaskede sammen. Heldigvis havde jeg lavet dobbeltportion! Heldigvis havde jeg stadig mere end nok til et fint lille tårn til 8 personer.

Vandbakkelser ca 30 stk små kugler:

  • 375 ml vand
  • 150 g smør
  • 175 g hvedemel
  • 5 æg

Kog vand, smør og sukker op i en gryde. Tag gryden af varmen og pisk hurtigt melet i. Lad det stå og køle af i ca 5-10 min. Find evnt din køkkenmaskine frem og lad den gøre arbejdet. Hæld dejen i en skål og pisk æggene i et af gangen. Pisk godt indimellem hvert æg. Til sidst får du en fin glat dej. Hæld den i en tyllepose og sprøjt små bolde på ca 4 cm i diameter ud på en bageplade. Sørg for at have god plads imellem dem. De hæver til dobbelt størrelse. Lav evnt. en bage test med 3 stk først! Bag dem på 180 grader varmluft i ca 20 min. Du må endelig ikke åbne ovnlågen før der er gået 20 minutter! Du risikerer, at de klasker sammen. Når du er sikker på, at de er bagte, tager du dem ud og stikker et lille hul i bunden af hver vandbakkelse med en træpind. Sæt dem tilbage i ovene i 3 min, for at de kan tørre ind. Lad dem køle helt af, inden du fylder dem med creme. (Læs om creme længere nede på siden). Put cremen i en pose med en spids tylle. Stik tyllen ind i det lille hul du har lavet på vandbakkelsen, og fyld den med creme.

Hvad angår fyld, så kan du gøre lige hvad du har lyst til, og efter hvilke smagspræferencer du eller dine gæster har. Prøv selv at søge på Google. Der mange forslag til fyld. Jeg brugte denne opskrift:  http://www.marthastewart.com/339829/croquembouche  Det er en chokolade/kaffecreme. Den var meget simpel at lave, og nem at få til at tykne. Måske fordi der skal hvedemel i cremen! Den gled da ned hos alle, men jeg vil ikke lave den igen. Jeg syntes, den smagte af mel. Næste gang jeg laver Croquembouche vil jeg fylde dem med en citron, vanille,mascarpone, flødecreme og servere jordbær til. Nu er der heldigvis ikke så lang tid til sommer, som der har været.

Jeg troede egentlig, at man bare stablede vandbakkelserne med fri hånd. Men jeg fik det gode råd af en anden blogger  – Mette fra http://www.becauseitmatters.dk, at lave en form af karton og bagepapir. Se det link hun sendte mig her: http://www.youtube.com/watch?v=vl7TrB–gCw Skønt med gode råd fra netværket.

Den største udfordring var at koge karamellen og at samle tårnet. Det er bedst, at være to til at samle tårnet. Du skal have et sukkertermometer! Ellers er det umuligt at koge karamel. Kog ikke for store portioner. Det tager for lang tid, og du kan ikke arbejde hurtigt nok med at stable vandbakkelserne, inden karamellen er stivnet igen. Og nej!! Du skal ikke gå ud og tisse, når den viser 110 grader. Da jeg kom tilbage var den 180 grader, og jeg måtte smide det hele ud og starte forfra. Jeg kogte karamel af 100 g sukker og 0,9 dl vand. Hæld det op i en gryde. Lad sukkeret opløse sig i vandet på medium varme. Derefter sætter du fuld knald på varmen og lader være med at røre i det. Put termometeret i. Straks termometeret viser 152 grader hiver du gryden af varmen og ned på et vådt foldet viskestykke. Du skal være sikker på, at karamellen ikke koger videre. Og nu skal du være hurtig!  Dyp vandbakkelserne en efter en i karamellen. Dyp siden godt ned i og pres dem forsigtig sammen med den næste i rækken. 2 række skal dyppes både i bunden og i siden. Bliv ved til dit tårn er dækket og slut af med en enkelt i toppen. Nu kan du pynte den med mere karamel. Tag en gaffel, dyp den i karamellen og sving den rundt om tårnet. Eller lad karamellen dryppe ned på tårnet.

På dette tidspunkt i går tog min mand over, og pyntede tårnet så flot med karamel. Kl var 1710 og jeg stod i et meget afslappet look i køkkenet. Så hermed en advarsel! Det er sjovt at lave Croquembouche, men det tager lang tid! Jeg brugte næsten 6 timer i alt.

I disse dage fejrer bloggen 1 års fødselsdag. Det har været sjovt at bage, tage billeder af kagerne og blomsterne i min have og sidenhen, at skrive om alle mine glæder og erfaringer med både bagværk og roser. En af mine drivkrafter for at blive ved med at blogge er, at i gider læse med. Tak for det!

Mit fødselsdagsønske og Nytårsønske for 2014 vil være, at mange flere lige ville bruge 2 minutter på at skrive en hilsen til mig i kommentarfeltet. Det er der ikke mange der gør desværre. Jeg bliver så glad, når i deler jeres umiddelbare oplevelse af indholdet på min blog med mig. Måske er det svært at finde ud af, hvor man kan kommentere? Jeg overvejer at ændre på bloggens udseende. Måske bliver det i 2014, at jeg køber mit eget domæne?

Jeg har egentlig altid været god til at afprøve nye opskrifter og nye ideer i køkkenet. Men i virkeligheden holdt jeg mig måske alligevel altid til kendte variationer over det samme tema. Det har bloggen ændret på, fordi den har udfordret mig til at tænke nyt hele tiden og til at udfordre mig selv med kager, der kræver sværere teknikker og større erfaring. Det er sjovt!

Til sidst vil jeg gerne ønske dig et glædeligt og lykkebringende nytår! Lov mig at bage mange kager og plant en rose i din have i 2014!

Kh Ulrika – Den glade kagekone

 

10 thoughts on “Croquembouche – Den største og sjoveste bageudfordring i 2013!

  1. Hej Ulrika. Flot tårn og sejt at du kaster dig ud i det. Jeg vil forsøge at opfylde dit ønske og huske at komme med flere kommenterer tio done indlæg. Godt nytår til dig:)

    Like

  2. Kære Ulrika,
    Hvor var det bare flot, du kastede dig ud i det og jeg glæder mig allerede til føljetonen! Den creme, du har i tankerne, lyder fantastisk!!
    Jeg glæder mig til at følge dig både i køkkenet og haven i år!
    Kh, Mette

    Like

    • Kære Mette!
      Jeg kan kun sig tak i lige måde! Det var en hyggelig og sjov erfaringsudveksling vi fik etableret nytårsmorgen!
      Ja, jeg tror også den der creme vil blive et hit!
      Det glæder mig meget, at du følger med i min blog!
      Kh Ulrika

      Like

  3. Har besluttet mig for at prøve at lave en også og din beskrivelse af processen og dine læringer tror jeg er en stort hjælp. Føler mig i hvert fald mere klar til opgaven nu.

    Like

    • Hej Maria!
      hep hep! Held og lykke med den! Det var smadder sjovt at lave den synes jeg. Dejligt, du finder mine erfaringer brugbare!
      Kh Ulrika

      Like

Skriv et svar

