Klassisk brownie med valnødder

“Kan du ikke bare lave en helt almindelig chokoladekage – en Brownie?” spurgte min familie mig om den anden dag. Jeg tror, det er manges favorit kage. Udfordringen ved en Brownie er, ikke at bage den for længe, så den bliver tør. Den skal være bagt i kanten, men ubagt i midten. På den måde bliver den lækker chokoladeblød med knasende valnødder eller pekannødder i. Vælg den bedste mørke chokolade, som din pengepung tillader. Nogen gange bager jeg med den billigste mørke chokolade fra Netto, og andre gange med Lindt. Om jeg kan smage forskel? Det tror jeg nok. Jeg har endnu aldrig prøvet at bage med dyr Valhrona chokolade. Det vil jeg gerne prøve. Så næste gang jeg kører til Tyskland, vil jeg købe Vahlrona chokolade med hjem. Indtil da har jeg et par plader Lindt tilovers fra jul i spisekammeret, som skal bruges til forskellige chokolade-lækkerier. Her er først en Brownie.

Brownie

  • 100 g mørk chokolade
  • 125 g stuetempereret smør
  • 275 g sukker
  • 1 tsk vanillesukker
  • 2 sammenpiskede store æg
  • 85 g mel
  • 2 spsk kakao
  • 100 g valnødder eller pekannødder
  • evnt 50 g mørk chokolade grofthakket

Tæng ovnen på 180 grader alm ovn/ 160 grader varmluft. Smelt den mørke chokolade. Jeg bruger mikroovnen på 600 watt i ca 1 min. Hold øje med den. Tag den ud når halvdelen af chokoladen er smeltet, og rør rundt indtil alt er smeltet. Hvis du ikke har mikroovn, så lav et vandbad. Pisk smør, sukker og vanillesukker blødt og luftigt. Pisk æggene i en af gangen. Rør godt indimellem hvert æg. Rør den smeltede chokolade i. Tilsæt mel og kakao og og blandt det godt. Tilsidst tilsætter du nødder og/eller de 50 g chokolade. Hæld dejen i en firkantet form på 25×25 cm foret med bagepapir. Bag kagen i 35-40 minutter. indtil der ikke hænger noget fast i en træpind/kødnål, stukket i kagen halvvejs imellem kanten og midten på kagen. Tag kagen ud af ovnen, og lad den køle lidt af inden du skærer den. En Brownie smager bedst lun! Server gerne med en kugle vanilleis til!

Det tager kun en lille time at bage en Brownie fra start til slut. Så hvis du vil forkæle din familie med en Brownie til eftermiddagskaffen idag, så start lige omkring kl 13! Ha en god søndag!

10 thoughts on “Klassisk brownie med valnødder

  1. Pingback: Mine egne chokolade-favoritter. | Den glade kagekone

    • Hej Louise!
      Ups! Tænk, du er den første der ser, at sukkeret mangler i opskriften! Tusind tak for hjælpen! Fejlen er nu rettet i opskriften. Derpå skal 275 g sukker i🙂 Håber du stadig kan nå at bage efter min opskrift. Fortæl gerne, om du syntes den blev god!
      Kh Ulrika

      Like

      • På nettet og i bøger. Ville gerne bage en god brownie men de alle er lidt forskellige. Nogle har mere smør end chokolade, nogle med kakao osv osv. Men din ser god ud

        Like

      • Jeg synes, i hvert fald den plejer at smage rigtig godt.🙂 Jeg kan godt lide, at der er både mørk chokolade og kakao i en brownie, ligesom i denne her. Det er der nemlig også tit forskel på. Held og lykke med bagningen!
        Kh Ulrika

        Like

  2. Kan jeg nemlig også🙂 tror jeg vil prøve en hvor der er mere chokolade end smør og mindre sukker men helt sikkert med kakao.

    Like

Skriv et svar

