Gammeldags fastelavnsboller.

20140206-080521.jpg
Det er sæson for at bage fastelavnsboller, og du kan selvfølgelig finde en opskrift på gammeldags fastelavnsboller her hos den glade kagekone! Det er helt sikkert, at jeg skal bage fastelavnsboller i weekenden. Jeg fandt noget orange marcipan i en rode/restekasse hos den lokale Superbrugsen den anden dag. Den vil jeg prøve at bruge i mine fastelavnsboller sammen med creme. Hvad plejer du at putte i dine fastelavnsboller?
Klik her for at finde opskriften på gammeldags fastelavnsboller!

6 thoughts on “Gammeldags fastelavnsboller.

  1. Hej ulrika. Var i gemmerne og finde de lækre “bollefyld”her til fasten, dem jeg nævnte for dig idag i pausen.

    Hvid chokolade m. Rosmarin
    250 g piskefløde
    2 kviste rosmarin
    125 g hvid chokolade

    Fløden koges med rosmarin, trækker 5 min og sigt rosmarinen fra.
    Hældes over den hvide chokolade, blandes, stilles på køl til næste dag.
    Piskes op og fyldes i bollerne.

    Mørk chokolade m. Chili

    250 g piskefløde
    2,5 g chilipasta (sambal Oelek)
    75 g mørk chokolade

    Fløden koges med chili. Tages af bluset.
    Tilsæt chokoladen. Sættes på køl til næste dag
    Piskes op og fyldes i bollerne:-)))

    Like

    • Hej Jette!
      Wow! Det lyder intet mindre end fantastisk! Især den version med hvid chokolade og rosmarin! Men den slags creme er vel mere tænkt til fastelavnsboller lavet af vandbakkelsesdej a’la dem man køber hos bageren? Ikke til en gammeldags! Men det skal da klart prøves! Det vil jeg prøve i weekenden. Tak for opskriften!
      Knus… 🙂

      Like

  2. Hej Sofie!
    Jeg skal helt klart bage fastelavnsboller på søndag! Det er længe siden du har opdateret din blog! Skønt at høre fra dig! Kh Ulrika

    Like

  3. Hej,
    Her i weekenden har jeg bagt dine lækre fastelavnsboller sammen med min datter, men desværre flød det meste af fyldet ud, jeg troede ellers, at jeg havde lukket dem godt. Men de smagte alligevel godt. Med fyld af creme/syltetøj og creme/chokolade/marcipan.

    Like

  4. Hej Birgitte!
    Øv, at fyldet flød ud. Man skal være meget nøje med at få lukket dem godt sammen. Brug meget lidt mel når du ruller dejen ud, og fugt evnt kanterne med vand inden du klemmer dem sammen.
    Jeg har også bagt fastelavnsboller i dag med creme og orange marcipan – en ny smagsvariant fra Odense marcipan. Det blev enormt lækkert!
    Mvh Ulrika

    Like

Skriv et svar

