Koldthævede hvedebrød med surdej.

20140209-114207.jpg
Det er endnu aldrig lykkedes mig at få gang i en surdej selv, så glæden var stor da jeg fandt færdig surdej i SuperBrugsen! Og den fungerede perfekt!
Jeg har sjældent haft så stor succes med et brød. Det holdt sig dejligt friskt længe. Jeg bagte det fredag morgen, hvor min veninde kom til brunch, og det var stadig helt fint lørdag aften til ost og rødvin. Jeg brugte Claus Meyers opskrift fra hans bog ” Meyers bageri”. Ikke fordi det egentlig er en særlig speciel opskrift, det er bare vand, gær, salt og mel. Men brødene blev fantastisk gode!

Fra ” Meyers bageri” – Koldthævet hvedebrød 3 stk:

8 dl koldt vand
10 g gær
1 dl surdej
30 g havsalt
200 g grahamsmel
1 kg hvedemel

Dag 1:
Rør gæren ud i det kolde vand. Tilsæt surdej, salt og grahamsmel og hvedemel. Ælt dejen godt. 10 min i en køkkenmaskine eller 12-15 min hvis du håndælter. Kom dejen i en plasticskål, som du har smurt med lidt olie. Og sæt den i køleskabet henover natten.

Dag 2:
Vend dejen ud på et meldrysset bord og del den i 3 dele. Form 3 brød og lad dem hæve lunt og tildækket på køkkenbordet eller på et par bageplader.

Sæt ovnen på 250 grader alm ovn. Meyer foreslår, at man bruger en bagesten i ovnen. Sådan har jeg ikke, men min ovn har en funktion der hedder pizza-funktion, som fungerer på samme måde. Det er varmluftovn med alm ovnvarme nedefra. Bag brødene i 20-25 min og afkøl dem en rist.

20140210-102416.jpg

Skriv et svar

