Æbletærten med kanel og mazarin var vinterferien bedste kage!

20140216-182717.jpg
Nu synger vinterferien på sit sidste vers, og det er virkelig svært at holde op med at holde ferie! Vi har været en uge i luksus-sommerhus i Ålbæk ca 20 km syd for Skagen. Det var min kære gamle far der inviterede os alle på ferie. Det var et super lækkert hus, og jeg nød bare at slappe af. Vi havde ingen faste planer eller nogetsomhelst andet på programmet. Vi slappede af i poolen, spillede Wii med pigerne, gik ture langs med stranden og i den skønne natur, jeg bagte brød og kager og fik læst en god roman. Jeg fik slet ikke blogget om alle de kager og brød jeg bagte. Igen var det det manglende lys, der drillede mig. Inden jeg havde fået bagt færdigt, var solen og lyset ofte væk. Men jeg må altså dele denne æbletærte med jer, fordi den smager bare vildt godt. Desværre må du nøjes med et billede af æbletærten fra Instagram. Hvis du vil se flere billeder fra min vinterferie, så kan du følge mig på Instagram

Jeg har længe haft lyst til at bage en æbletærte med kanel og mazarin inspireret af min egen ferskentærte fra i sommers. Du kan finde opskriften til mazarinmassen her. Denne portion mazarin rækker til to tærter. Mørdejen var 3-2-1 opskriften. Find den opskrift her – Klik! Og der er også nok til to tærter med denne mørdejsopskrift. Jeg brugte 4 store æbler, som jeg skar i både og vendte i citronsaft og kanel, inden jeg lagde dem ned i mazarinmassen. Bag tærten på 200 grader i 30-40 min
Den ene æblekage spiste vi lun med creme fraiche til, og den anden forærede jeg væk som en lille værtindegave dagen efter. Den var stadig lækker sprød og smagte også godt koldt dagen efter. Men det er selvfølgelig at foretrække, at servere den lige fra ovnen!

Har du også haft en god vinterferie? eller er den kun lige begyndt?

Skriv et svar

