Koldthævede havregrynsboller med surdej til morgenmaden.

20140217-094734.jpg

Jeg kan godt forstå hele den der hype omkring surdejsbrød, nu hvor jeg endelig har prøvet at bage med surdej selv. Brødet får en dejlig smag og hæver bare så flot! Jeg har derimod aldrig haft held med at starte en surdej op selv, men det skal måske prøves snart. Indtil da vil jeg glæde mig over, at jeg nu kan købe færdig surdej i supermarkedet. Klik her for at se den surdej jeg har brugt! Det er så skønt, at kunne hive nybagte boller ud af ovnen til morgenmaden. Men det er desværre kun noget, jeg tager mig tid til i weekenden. Egentlig noget pjat, for du det tager ikke lang tid at lave. Det er jo bare et spørgsmål om, at få det gjort til en vane. Hvis du ikke har prøvet at bage med surdej endnu, så er det måske i dag du skal prøve det? Du kan bruge alle slags opskrifter. Bare skær ned på gæret til ca 10 g – 1/2 dl surdej og ca omkring de 600 g melmængde. Prøv dig frem. Her kommer min opskrift:

Koldthævede havregrynsboller med surdej ca 10 stk:

10 g gær
4 dl vand
1/2 dl surdej
2 spsk salt (Maldon)
1 1/2 dl grovvalsede havregryn
Ca 600 g hvedemel

Opløs gæren i vandet. Rør surdej og salt i og tilsæt havregryn og hvedemel.
Måske skal du have mere eller mindre mel i. Der skal så meget mel i, at dejen slipper skålens sider. Ælt dejen i 10 min hvis du bruger en køkkenmaskine. Og hvis du håndælter 12-15 min. Sæt dejen i køleskabet 8-12 timer. Tag dejen ud og ælt den ikke for meget. Rul dejen til en pølse og skær dejen ud til cirka 10 boller. Pensl med vand og drys med grovvalsede havregryn. Lad dem efterhæve i 1 time. Bag dem på 225 grader varmluftovn i 10-12 min

 

4 thoughts on “Koldthævede havregrynsboller med surdej til morgenmaden.

    • Hej Anette,
      Som alt brød så smager de bedst nybagte, men selvfølgelig kan de bruges til madpakker! Hjemmebagt brød i madpakken er kærlighed! 🙂
      Kh Ulrika

      Like

  1. Hej Ulrika. I opskriften på koldthævede havregrynsboller står, at der skal 2 spsk. salt i. Kan det passe? Er det ikke 2 tsk. salt? Venlig hilsen Annelene

    Like

Skriv et svar

