Fastelavn er mit navn – fastelavnsboller med flødeskum vil jeg have!

Okay, den store rim-smed er jeg ikke! Men jeg er god til at lave fastelavnsboller! Skal du ikke også forkæle din familie med fastelavnboller med creme, flødeskum og syltetøj til eftermiddagskaffen idag, hvor det er fastelavn? Hvis altså du får tid. Jeg har allerede rendt ud til hoveddøren flere gange for at beundre fastelavnskostumer og dele slik ud, imens jeg har siddet og skrevet dette. Heldigvis er det frygteligt nemt at bage vandbakkelser og fylde dem med flødeskum, creme, eller lige hvad du synes. Det eneste du skal huske når du bager vandbakkelser er, aldrig at åbne for ovnlugen inden der er gået 20 min af bagetiden! Det er desuden meget, meget vigtigt at du får bagt vandbakkelserne helt færdige. De skal være brune overalt og ret så hårdt bagt. Ellers risikerer du, at de falder sammen straks efter du har taget dem ud ovnen. Jeg bruger den gode gamle opskrift fra min barndom fra AMO.

Vandbakkelser ca 20 stk:

  • 150 g smør
  • 3 dl vand
  • 2 tsk sukker
  • 150 g hvedemel
  • 4 æg

Tænd ovnen på 200  grader varmluft. Hæld vand, sukker og smør i en gryde og kog det op. Hæld melet i gryden.Rør det hurtigt rundt i gryden -brug et stort piskeris – og bag dejen til den slipper gryden. Her plejer jeg at hælde dejen over i skålen på min køkkenmaskine og lader den køle af. Når den er lunken, eller så varm at du kan holde en finger ned i dejen uden at brænde dig, så pisker du et æg i af gangen. Pisk godt indimellem. Når alle æg er rørt i  kan du sprøjte dejen ud på en bageplade med bagepapir med hjælp af en sprøjtepose, eller du klatter dejen på med et par skeer. Bag dem på 200 grader varmluft i 20-25 minutter. HUSK! Ikke at åbne ovnen op før der er gået mindst 20 minutter!

Jeg fyldte mine fastelavnsboller med vanillecreme og flødeskum rørt sammen og en stor klat blåbærmarmelade. Og så skal de selvfølgelig pyntes på toppen med glasur. Børnene fyldte deres boller med små chokoladeknapper, creme/flødeskum og blå glasur! Lækkert!

En hurtig vanillecreme – rækker til ca. 10 boller:

  • 2½ dl mælk
  • 2 æg
  • ½ vanillestang
  • 1 spsk maizena

Bare hæld det hele i en gryde. Pisk i det konstant indtil det begynder at koge og tykne. Tag det af blusset. Hæld det op på en tallerken og drys med sukker. Stil det ind i køleskabet indtil du skal bruge det.

Jeg blandede det ned i 3 dl flødeskum. Inden flødeskummen er helt stiv, så rører jeg vanillecremen med ned i flødeskummen og pisker videre. Rør evnt vanillecremen lind inden.

Her nedenunder kan du se et billede af mine piger i fredags, inden de drog i skole for at fejre fastelavn. Der er klart en interesse forskel! Den store pige var kriger (inspireret af “Hunger games” som er hun er fan af) og min lille pige var mangagirl. Jeg var meget tidligt op fredag morgen for at sminke manga-eyes. Det var sjovt, og jeg er faktisk lidt stolt over resultatet. Idag er den yngste og hendes veninde afsted for at synge “Boller op boller ned…” i hele kvarteret, og få slik – For ellers bliver der ballade!! Og det er der jo ingen der vil risikere, når de åbner døren og ser en advokat!

Skriv et svar

