Kardemomme mysli.

Med jævne mellemrum prøver jeg at lave min egen mysli, men det er endnu ikke lykkedes mig at lave den perfekte mysli selv.  Jeg har prøvet at skrue ned for ovnvarmen og jeg vender den hver 3. minut, men den ender hver gang med at blive for mørk, synes jeg. Denne gang er den dog blevet spiselig! Andre gange er jeg endt med at smide det hele ud, og jeg havde egentligt tænkt mig at opgive og aldrig lave mysli igen. Men så fik jeg MAD&VENNER magasinet ind af døren. De har i denne måneds udgave en artikel om hjemmelavet mysli, og jeg blev fristet til at prøve deres opskrift på kardemomme mysli. Jeg elsker kardemomme, og tanken om det kombineret med havregryn og mandler og hældt ud over min morgenmads-yoghurt fik mit mundvand til at løbe. I den originale opskrift bruger de hasselnødder og raps- eller kokosolie. Jeg havde ingen af delene, så istedet brugte jeg solsikkeolie og mandler. Tilsidst valgte jeg at tilsætte All-bran cornflakes, for at få lidt ekstra crunch.

Kardemomme mysli:

  • 7 dl grovvalsede havregryn
  • 3 dl rugflager
  • 1½ dl græskarkerner
  • 2 dl mandler
  • 1 spsk kardemomme
  • 2 dl vand
  • 1 dl honning
  • 4 spsk solsikkeolie
  • 3 dl All-bran cornflakes eller Speltflakes

Start med at riste græskarkerner og solsikkekerner let på en tør stegepande. Bland alle de tørre ingredienser sammen i en stor skål. Kog vandet op og tilsæt honning og olie. Hæld det over havregrynsblandningen. Vend det rundt og kram det gerne godt sammen med fingrene. Fordel det på en bageplade beklædt med bagepapir. Rist det i ovnen på 170 grader varmluft i ca 20-30 min., eller til du synes det har den rigtige farve og crunch! Rør rundt i det ca hvert 4 min! Når mysli’en er kølet af, så blander du All-bran cornflakes i og hælder det over i en dåse med tætsluttende låg.

Jeg synes som sagt, at min mysli blev for mørk. Og det bliver den altid! Så næste gang vil jeg prøve at sætte temperaturen ned til 150 grader varmluft. Jeg tror, også at min ovn altid varmer rigeligt. Så mit råd vil være prøv dig frem. Det er sjældent, at alle ens projekter lykkes første gang.

 

Skriv et svar

