Citronkage med blå birkes og italiensk marengs på toppen.

Det er vist ingen overraskelse, for dem som følger med på bloggen, at jeg elsker citronkager og marengs! Så når de to ting kombineres i en kage, så bliver jeg vildt begejstret. Min inspiration til kagen er selvfølgelig den klassiske Lemon meringue pie. Opskriften på italiensk marengs finder du også under samme link.

Citronkage med blå birkes og italiensk marengs:

  • 50 g smeltet smør
  • 1 dl mælk
  • 2 æg
  • 2 dl sukker
  • 2 tsk vanillesukker
  • 3 dl hvedemel
  • 1 1/2 tsk bagepulver
  • Saften og reven skal af ½ citron
  • 3 spsk blå birkes
  • Lemoncurd ( ca 1 dl)

Bland det smeltede smør med mælken. Pisk æg og sukker hvidt og skummende. Tilsæt citron og citronskal. Bland hvedemel, vanillesukker, blå birkes og bagepulver og sigt det skiftevis med smør/mælk ned i æggemassen. Hæld dejen i en springform. Bages ved 175 grader alm. ovn i 30 min. Lad kagen køle helt af inden du skærer den over i to bunde. Smør den ene bund med en masse lemon curd, og læg den anden bund ovenpå. Hvis ikke kan finde en færdiglavet lemon curd, så kan du nemt lave det selv. Klik her for at se min opskrift på lemon curd.

Nu skal du lave den italienske marengs. Find opskriften dertil i linket ovenover. Vær opmærksom på at du skal have et sukkertermometer for at lave italiensk marengs! Pynt kagen med marengsen. Enten bruger du en stjernetylle og laver fine roser, ligesom jeg har gjort. Eller bare smid det ovenpå og tag en ske og træk fine toppe i marengsen. Brug en en lille gasbrænder til at brune marengsen eller sæt den under grillen i din ovn. I så fald skal du holde øje med den hele tiden! Det går hurtigt! 

Hvis du går i gang nu har du en kage til eftermiddagskaffen! God søndag!

6 thoughts on “Citronkage med blå birkes og italiensk marengs på toppen.

    • 🙂 🙂 tak! Det var faktisk super nemt at pynte kagen med marengsen. Det holder jo formen så flot, når man sprøjter det ud. Det er meget sværere med flødeskum feks. Du kan tro den smagte godt! Knus, Ulrika

      Like

  1. Hvor er den super fin! Det er da uden tvivl dén kage jeg skal kaste mig over snart, når vejret bliver bedre igen; den skriger jo “forår” med al den friske citron, og bliver fantastisk at nyde med varm kaffe på min solbeskinnede altan. 🙂

    Like

    • Tak! 🙂 Ja, gør det! Jeg glæder mig også vildt til forår og i særlig høj grad til friske rabarber! Og dermed rabarberkager!! Tak for din hilsen. Kh Ulrika

      Like

Skriv et svar

