Golatschen og Ricottatærte med rosiner

Hvor bliver tiden dog af? Sidder her og regner efter, og tænk det er 20 år siden jeg studerede violin i Wien! Det var til tider en ensom tid, f.eks når min bofælle i lange perioder ikke var hjemme. I de uger så jeg kun andre mennesker når jeg var til undervisning, eller hvis jeg gik på cafe. Derfor gik min daglige spadseretur næsten altid forbi den lokale Aida cafe, for at få en kop milchkaffee og en Golatsche. Så sad jeg der en lille times tid og kiggede på mennesker og lyttede på deres samtaler, selvom jeg godt vidste det var uhøfligt. Bagefter returnerede jeg til mit lille studerkammer for at øve videre på Beethoven violinkoncert. Åh, disse minder….

Jeg har tit tænkt, at jeg selv skulle prøve at bage Golatschen, men det er aldrig blevet til noget. Men nu skulle det være. Til min fødselsdag i sommers fik jeg en fin lille bagebog der hedder: Wiener Backbuch af min veninde. Der fandt jeg en opskrift på Golatschen. Det her er den klassiske Golatsche opskrift, men elskede varianter i Wien er den med Marillen (læs: friske abrikoser) eller med Mohn (læs: blå birkes). Dem må jeg prøve en anden gang!

Den første, og faktisk eneste udfordring med at bage Golatschen, er at man ikke kan købe Kvark 20% i Danmark. Man kan købe Kvark, men kun den fedtfattige variant på 0,2%. Istedet valgte jeg at bruge Ricotta ost til fyldet, som godt nok også er fedtfattigt.  Det fungerede fint! Hvis du har et forslag til et bedre alternativ, så skriv gerne en kommentar til mig. Næste gang jeg tager til Tyskland for at handle, vil jeg tjekke om man kan købe Kvark 20% dernede. Jeg skal nok opdatere denne opskrift i så fald.

Jeg havde alt for meget Ricottafyld til kun 16 “boller”. Du kan vælge at fordoble brød-opskriften/Golatschen, eller du kan bage Ricottatærter med rosiner af det sidste af fyldet, ligesom jeg gjorde. Jeg lavede ½ portion mørdej til 7 små portionstærter. Klik her for at finde en opskrift på mørdej. Bages på 200 grader i ca 15 min. 

Golatschen ca 16 stk:

  • 20 g gær
  • 2,5 dl mælk
  • 30 g sukker
  • ½ tsk salt
  • 2 tsk vanillesukker
  • reven skal af 1 citron
  • 2 æggeblommer ( VIGTIGT! Gem hviderne!)
  • 100 g smeltet smør
  • 500 g hvedemel

Varm mælken op til ca 38 grader/fingervarm og opløs gæren i mælken. Tilsæt æggeblommerne, sukker, vanillesukker, salt, citronskal og det smeltede smør. Rør rundt. Tilsæt hvedemel lidt af gangen indtil dejen slipper skålen. Dejen skal være meget let og fin. Så hold igen på melet og prøv dig frem. Ælt dejen godt og stil den til hævning i 45 min.

Ricotta-fyld:

  • 250 gRicotta
  • 50 g flødeost
  • 2 æg
  • 70 g sukker
  • 40 g rosiner
  • korn fra 1 vanillestang
  • 1 tsk citronsaft
  • 50 g blødt stuetempereret smør

Bare rør det hele sammen med et piskeris eller elektrisk håndmixer.

Når dejen er færdighævet slår du den ned og deler den i 2. Rul hvert stykke ud så du får 8 lige store firkanter. Læg 1 tsk Ricottafyld på hvert firkant og fold dem sammen som en kuvert omkring fyldet. Nu skal du bruger hviderne, som du har gemt! For at være sikker på at fyldet bliver inde i bollerne, så stryger du kanterne med æggehvide, inden du folder dejkanterne sammen. Klem hjørnerne på kuverterne godt sammen! Brug rigeligt æggehvide-snask! Bages på 175 grader varmluft i ca 15-20 min eller til de er flotte gyldne.

Lad bagningen blive akkompagneret af Beethovens violinkoncert! God fornøjelse!

 

 

 

 

One thought on “Golatschen og Ricottatærte med rosiner

  1. Pingback: Æblepakker med marcipanremonce. | Den glade kagekone

Skriv et svar

