Klassisk rabarbertærte med gitterlåg.

Det er rabarbersæson, og lige nu er der stor søgning på mine opskrifter med rabarber. Jeg elsker rabarber, og derfor kan du finde en masse opskrifter her på kager, crumble og marmelader med rabarber. Der har manglet en opskrift på en klassisk rabarbertærte med gitterlåg, men nu er den her!

Gitterlåget burde have været flettet, men det kom jeg først i tanke om da jeg havde hevet den ud af ovnen. Det må jeg prøve en anden gang. Jeg har faktisk bagt denne rabarberkage en gang til siden, og der havde jeg ikke helt nok mørdej til at lave gitterlåg. I stedet lavede jeg små hjerter med en udstikkerform, og lagde dem ovenpå tærten. Det så rigtig fint ud! Min mand syntes, at denne her tærte var den bedste jeg længe havde præsteret! Så prøv den – Den er virkelig nem at lave! Jeg serverede creme fraiche til.

Her finder du opskriften til mørdejen!

Rul mørdejen fint ud og læg den over i en tærteform. Gerne en form med løs bund. Husk at gemme en 1/3 mørdej til at lave gitterlåg af.

Fyld:

  • 500 g rabarber i 1 cm tykke skiver
  • 1-1½ dl sukker (alt efter hvor søde dine rabarber er – Jeg brugte kun 1 dl da jeg havde jordbærrabarber, og 1½ dl til de mere grønne rabarber)
  • 2 tsk maizenamel

Bland det sammen i en skål og hæld det ovenpå mørdejen i tærteformen. Læg et gitterlåg ovenpå.

Bages på 180 grader varmluft i 20-25 min eller til den er gylden og sprød.

Jeg har en funktion på min ovn der hedder “pizzafunktion”, som er  alm ovn forneden kombineret med varmluft. Den er perfekt, når man laver småkager og tærter! Måske har du også sådan en funktion på din ovn?

Skriv et svar

