Pærekrans med kardemomme eller kringle om du vil.

En god gammeldags kringle er altid godt! Jeg elsker det søde hvedebrød nybagt fra ovnen og stadig lunt til en stor kop kaffe. Jeg synes altid man får kringle med æble og kanel, så nu skulle der en ny variant til nemlig en med pære og kardemomme. Inspirationen fandt jeg hos Hembakat. Det blev til en pæn stor krans, så jeg tog halvdelen med på arbejde i sidste uge, og forkælede mine kolleger med kage i pausen i koncerten. Det var de slet ikke utilfredse med! Resten af kransen puttede jeg i en plasticbeholder, og næste dag varmede jeg den ganske kort i ovnen, inden jeg serverede den til eftermiddagskaffen for familien. Det var udmærket, men den smager selvfølgelig bedst lige fra ovnen.

Pærekrans med kardemomme:

  • Dej:
  • 25 g gær
  • 2 ½ dl lunken mælk
  • ½ dl sukker
  • ½ tsk salt
  • 1 tsk stødt kardemomme
  • 50 g smør stuetempereret
  • 5–7 dl hvedemel
  • Fyld:
  • 2 pærer
  • ca 50 g smør stuetempereret
  • ½ dl sukker
  • 1–2 tsk stødt kardemomme
  • Pynt:
  • 1 æg
  • perlesukker

Opløs gæren i den lunkne mælk. Tilsæt sukker, salt og kardemomme. Rør melet i lidt efter lidt sammen med det bløde smør. Hold igen med melet, så dejen ikke bliver for tung. Stil dejen til hævning i 45 minutter under et klæde. Lige inden dejen er færdighævet river du pærerne på et groft rivejern, og rører det bløde smør sammen med sukkeret og kardemommen. Når dejen er færdighævet ælter du den, og ruller den ud i en lang rektangel. Spred smørret ud på dejen. Tryk lidt af væden fra de groftrevne pærer, inden du fordeler dem ovenpå smørret. Rul sammen fra den lange side til en lang pølse. Form pølsen til en krans og klip store fine folder/lapper ind i dejen. Hvis du har en lagkagering så sæt den udenom kransen, ellers brug kanten fra en springform. Smør kransen med et sammenpisket æg og drys med en masse perlesukker. Stil den til hævning i 45 min. Bages på 200 grader alm ovn i 30-35 min.

Roserne står smukt i haven lige nu. Det gælder bare om at nyde dem de sidste par uger! Ha en god weekend i det skønne, skønne vejr!

2 thoughts on “Pærekrans med kardemomme eller kringle om du vil.

Skriv et svar

